Demografie, nebo-li vědní obor zabývající se událostmi, které se dotýkají každého z nás – narození, úmrtí, sňatek. Demografie však nestuduje jedince, zabývá se analýzou událostí, jako hromadných jevů, dotýkající se celé populace.
V marketingu je pro demografii důležitá populace, neboť trh dělají lidé. Marketéři se tak primárně zajímají o velikost populace a populační růst ve velkých městech, oblastech, či celých státech, důležité je věkové rozložení, etnická směs, úroveň vzdělání, domácí zvyklosti, či regionální rysy a jejich změny.
Populační růst
Obavou je v dnešní době populační exploze, neboť světová populace v roce 2000 činila 6,1 miliardy a počítá se s tím že v roce 2025 překročí číslo 7,9 miliardy lidí.
Tento nekontrolovaný populační růst by mohl způsobit nedostatečné zásobování potravinami, přelidnění, znečištění celkového životního prostředí a s tím spojené zhoršení kvality celkového života.
Dopad by byl znát i na podnikatelské činnosti, protože rostoucí populace ještě neznamená rostoucí trhy, které by mohly stagnovat, nebo naopak by poptávka byla vyšší než nabídka, nebo naopak.
Věková struktura populace
Populace se v různých státech liší svou věkovou strukturou. Obecně převládá globální trend ke stárnutí populace. Dle výzkumu časopisu The Economist bude populace v tomto století stárnout rychleji, než kdykoli předtím, důvodem je stres, špatná životospráva a celkově psychicky náročnější podmínky na jednotlivce. Velký vliv na stárnoucí populaci má pokles porodnost, ženy nemají dostatek dětí, aby nahradily osoby, které zemřou.
Populaci obecně lze rozdělit do šesti věkových skupin:
předškolní děti
děti ve školním věku
mládež
dospělí v mladém věku 25-40 let
dospělí ve středním věku 40-65 let
Staří lidé nad 65 let
Etnické trhy
Jednotlivé země se však neliší jen věkovou strukturou ale také etnickým a rasovým složením populace. Příkladem může být Japonsko na jehož jednom konci je většina obyvatel japonské národnosti a na konci druhém národnosti americké.
Etnické skupiny mají jistá specifická přání a nákupní zvyklosti jimž by se měli marketéři přizpůsobit, aby pokryly veškeré segmenty. V USA je firmou zabývající se finančními službami pro obyvatele asijského původu firma Charlese Schwaba, která si v 90.letech uvědomila vzrůstající kupní sílu asijského obyvatelstva.
Vzdělání
Je dalším z faktorů dle něhož se dělí populace jakékoli země do pěti skupin:
negramotní
lidé, kteří nedokončili střední školu
lidé s maturitou
lidé s vysokoškolským vzděláním
lidé s postgraduálním vzděláváním
Chování domácností
Rozlišujeme dle toho zda.li se rodina skládá z manžela, manželky a dětí, někdy i prarodičů. Dnešní doba přeje neformálnímu soužití mladých párů. Přibývá také rozvodů, s čímž je spojeno soužití dítěte v neúplně rodině – s otcem, či matkou. 1
Všechny tyto faktory bezprostředně ovlivňují spotřebitelské chování. Každý člověk je originál a přemýšlí individuálně, má jiné potřeby, přání, dle toho z jaké sociální vrstvy pochází, závisí to také na výše vyjmenovaných faktorech. Je velmi těžké nastavit marketingovou kampaň pro všechny stejně, proto marketéři podnikají výzkumy jednotlivých segmentům, jimž pak ušijí reklamy a zboží na míru.
1 Phillip Kotler – Marketing a management
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy