Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Vztahový, integrovaný a interní marketing

Stále častěji je cílem marketingu vytvoření hlubokých a především trvalých vztahů mezi prodejcem a spotřebitelem, nebo také mezi všemi lidmi, či organizacemi, které mohou přímo, či nepřímo ovlivnit marketingové aktivity firmy.

Jak již napovídá název cílem vztahového, anglicky relationship marketingu je vybudování vzájemně výhodných dlouhodobých vztahů mezi klíčovými stranami, jimiž jsou zákazníci, dodavatelé, či distributoři. Vztahový marketing si klade za úkol budování silných ekonomických, technických a společenských svazků mezi stranami.

 

Je totiž velmi důležité, aby se marketing jako takový zabýval řízením vztahů se zákazníky a řízením vztahů s partnery. Klíčovými složkami marketingu jsou v tomto případě zákazníci, zaměstnanci, marketingoví partneři (distributoři) a finančně zainteresovaná složka (akcionáři).

 

Konečným výsledkem vztahového marketingu při splnění všech předcházejících požadavků by pak mělo být vytvoření marketingové sítě. Marketingová síť se skládá ze společnosti a jejích podpůrných účastníků (zákazníků, zaměstnanců, dodavatelů, distributorů a dalších), s nimiž byly vybudovány vzájemně prospěšné vztahy. Operační zásada tohoto aktu je prostá: „Vybudovat efektivní síť vztahů s klíčovými účastníky a zisk bude následovat.“

 

Úkolem integrovaného marketingu je přijít s marketingovými aktivitami a sestavit tak integrované marketingové programy, které mají sdělovat, vytvářet a poskytovat hodnotu zákazníkům.Marketingový program se tak skládá z marketingových aktivit, které pro jeho vytvoření použijeme. Marketingové aktivity se mohou vytvářet různé. Tradiční „výroba“ marketingových aktivit vzniká za pomoci známého marketingového mixu, jinak řečeného 4P – produkt, place, price, promotion – výrobek, umístění, cena, propagace. Rozhodnutí učinění v marketingovém mixu je tím nejdůležitějším v celém procesu integrovaného marketingu, neboť musí ovlivnit obchodní cestu i konečného spotřebitele. Koncept 4P tak představuje názory prodejců na marketingové nástroje k ovlivnění kupců. Avšak z hlediska kupujícího, je každý marketingový tah, činěn, tak, aby přinesl prospěch spotřebiteli.

 

 

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Robert Lauteborn řekl, že 4 P prodejců korespondují se 4C zákazníků:

Produkt - - - - - Řešení potřeb zákazníka (customer solution)

Cena - - - - - - - Výdaje zákazníka (customer cost)

Distribuce - - - - Dostupnost řešení (convenience)

Propagace - - - - Komunikace (communication)

 

 

Sám integrovaný marketing má dvě klíčová a na sobě závislá témata, kterými se zabývá:

  1. Při sdělování a poskytování hodnoty možné vyvíjet mnoho různých marketingových aktivit

  2. Veškeré marketingové aktivity jsou koordinovány tak, aby se maximalizovaly jejich spojené důsledky

 

Pokud bychom to chtěli říci jednodušeji: „ Jakýkoli návrh marketingové aktivity musí počítat i s jinými aktivitami.“

Při vytváření integrované marketingové komunikační sítě je třeba vybírat média, která se navzájem doplňují. Správný marketér by měl využívat reklamu v rádiu, televizi, tisku, či na webových stránkách. Aby vše přispívalo svým vlastním způsobem, ale zároveň, aby to zlepšovalo efektivitu ostatních prvků.

 

Interní marketing je též, jako dvě předešlá odvětví součástí holistického marketingu. Úkolem interního, nebo-li internal marketingu je zajištění toho, aby každý ve firmě zastával vhodné marketingové zásady, včetně vedení. S tím souvisí i přijímání, zaučování a motivace zaměstnance, který chce dobře sloužit zákazníkovi. Chytří marketéři si proto uvědomují, že marketingové aktivity uvnitř společnosti by měli být minimálně tak dobré, jako marketingové aktivity vně společnosti. Jak by pak společnost mohla slibovat špičkové služby, když její zaměstnanci nejsou špičkoví?

 

Aby, byl interní marketing účinný musí se odehrávat na dvou úrovních. Na jedné úrovni musí různé marketingové funkce (pracovníci prodeje, reklama apod.) pracovat společně. A na úrovni druhé musí být marketing přijímán i jinými odděleními a i tato oddělení musí přemýšlet z hlediska zákazníka. Marketingové myšlení by tak mělo prostoupit celou společnost, která mu následně dává podobu a tvar.

 

Marketing je tak tvarovatelnou hmotou, jejíž konečné vytvarování závisí na lidech uvnitř i vně společnosti. Není totiž jen důležité, jak věc podáte, ale také jak je pochopena. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!