Wait marketing je komunikační kanál, který využívá čekání k propagaci produktů a služeb. Jeho podstatou je, že vhodně umístíte reklamu na místa, kde lidé čekají, např. v čekárnách u lékaře či na úřadech nebo na zastávkách autobusů. Na těchto místech totiž reklama zákazníky neruší a neotravuje, ba naopak jim poskytuje možnost rozptýlit se a zahnat nudu při čekání.
Nejčastější místa pro reklamu u wait marketingu:
čekárna u lékaře,
stanice metra,
zastávky autobusů a tramvají,
v prostředcích městské hromadné dopravy,
billboardy u semaforů,
pokladny v supermarketech a hypermarketech.
Zákazníci při čekání jsou mnohem vnímavější vůči reklamám než kdy jindy, protože při čekání nedělají nic konkrétního a nejsou ničím jiným rušeni. Dle výzkumu se dokonce vnímání zákazníků 2krát – 3krát zvyšuje.
Wait marketing je založen na Kotlerově modelu 5 M, který jeho průkopnice Diana Derval rozšířila ještě o jeden prvek:
Mission (poslání): Jaký mám cíl?
Money (peníze): Jaký mám rozpočet?
Message (zpráva): Jaké poselství budu šířit, abych dosáhl svého cíle?
Media (média): Jaká média mám použít k šíření reklamy?
Measurement (účinek): Jakého účinku chci dosáhnout?
Moment (okamžik): V jakém okamžiku je zákazník nejvnímavější?
Zákazník nemusí čekat jen na zastávkách a v čekárnách, ale také na internetu (např. čeká na stažení videa, hudby či dokument) nebo na zákaznických linkách, kdy můžete čekajícímu klientovi pustit audio prezentaci vašeho výrobku.
Wait marketing nemusí být vždy efektivní. Při návrhu kampaně je nutné si odpovědět na následující otázky:
Kdo je cílová skupina?
Co zákazníci právě v tomto okamžiku chtějí?
Kolik utratit?
Kolikrát se bude muset reklama zobrazit, aby měla výsledek?
díky zobrazení reklamy ve správný čas a na správném místě se zvyšuje účinek komunikace a zároveň snižují náklady na kampaň,
je vhodný i pro začínající podniky,
přátelská reklama, která posiluje loajalitu zákazníka ke značce.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy