Referenční marketing patří mezi nejrychleji se rozvíjející a nejdůvěrnější marketingové nástroje poslední doby. Jedná se o neformální šíření žádoucích informací mezi lidmi bez investic do reklamy. Word of Mouth marketing může zvýšit povědomí o značce a zprostředkovat podněty pro další vylepšení produktu. WOM je dobré plánovat dopředu.
Existují dvě základní formy referenčního marketingu: umělý a spontánní. Umělý WOM je možný pouze u originálního, jedinečného produktu nebo služby. Dobré jméno tuctového výrobku nikdo šířit nebude. Spontánní WOM se odvíjí bez přičinění výrobce, což je lepší a levnější varianta.
Základem referenčního marketingu je tedy kvalitní produkt, protože nic se nešíří rychleji než lži, pomluvy a negativní informace. Naopak o reprezentativní věci se musí dozvědět co nejvíce lidí. Šířené informace by měly být pobuřující, neobvyklé, veselé, pozoruhodné, tajemné. Komunikace by měla probíhat offline i online.
Buzz marketing - vyvolání rozruchu kolem značky. Cílem je vyvolat diskusi za každou cenu. Zveřejňují se informace, které pobuřují, provokují. Občas se pracuje i s mottem: I negativní reklama je reklama. Jedná se o specifickou formu, která překračuje nepsaná společenská pravidla.
Virální marketing - klíčem k úspěchu je nápad a originální ztvárnění. Důležité je vzbudit motivaci přeposlat sdělení dalším uživatelům internetu. Přeposílají se maily, odkazy, videa, obrázky, powerpointové prezentace... Vtipný či originální virál se šíří lavinovitě.
Komunitní marketing - pozornost je soustředěna na sociální sítě a odborné komunity. Záměrem můžete být sdílení tajných informací z přípravy nebo výroby nového produktu. Cílem je vyvolat zvědavost a „závislost“ na informacích. Snaha o proniknutí k členům cílové skupiny.
Influencer marketing - klíčové je identifikovat názorové vůdce a získat je na svoji stranu. K šíření dobrého jména značky dochází prostřednictvím diskuzních fór a názorů.
Evangelist marketing - přesvědčuje opravdovost a čestnost. Popularitu produktu nebo služby rozšiřují vlastní zákazníci, kteří svou spokojenost přenáší na další potenciální spotřebitele.
Brand blogging - cílem je navázat zpětnou vazbu. Vytváří se blogy, plní diskuse, píší tiskové zprávy, newslettry, zveřejňují novinky.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy