Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Získávání a výběr pracovníků

Firma, aby měla zajištění klidný a plynulý chod, potřebuje vedle schopného vedení, také schopné pracovníky. Jsme-li začínající podnikatelé, tedy zahajujeme činnost naší firmy, je třeba si nejdříve udělat jasnou představu o tom, jaké pracovníky vůbec potřebujeme a nastavit počáteční podmínky a procesy. Je dobré přitom počítat s tím, že po rozběhnutí činnosti budeme nastavení měnit – v souvislosti s tím, jak současně nastavené podmínky vyhovují chodu firmy.

 

Jak získat pracovníky?

Dnešní trh nabízí spousty možností – počínaje úřady práce, přes personální agentury až po různé inzertní servery a databáze životopisů uchazečů.

Začněme úřadem práce. Vznik každého nového pracovního místa, stejně jako jeho obsazení, je nutné na místním úřadě práce nahlásit. Získáte podporu úřadu práce, můžete vyžadovat informace o stavu na trhu práce a také jistotu, že zveřejněná pracovní pozice zaujme možné zaměstnance. Úřad práce publikuje volná místa na svém portálu, také v tištěné formě na vývěskách a dále nabízí konkrétní pracovní místa při pohovorech s uchazeči. Porušení ohlašovací povinnosti vás však může stát několik set tisíc korun.

 

Personální agentury je dobré využít zejména při hledání odborných pracovníků. Agentura
si účtuje 2 – 3 násobek hrubé mzdy zaměstnance. Obvykle ale agentuře platíte až při podpisu pracovní smlouvy a některé agentury dokonce garantují vrácení peněz, pokud zaměstnanec do tří měsíců smlouvu ukončí. Personální agentura zaměstnává  odborníky na lidské zdroje a zároveň vám poskytne  i další služby – například pomoc při optimalizaci a výběru pracovních pozic a pracovníků, zaměstnávání cizinců a mnoho dalších.

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

 

Inzertních serverů placených i těch zdarma, je u nás spousta. Servery zdarma sice lákají, ale mají své nevýhody. Jejich návštěvnost je oproti těm placeným o mnoho menší a tudíž šance, že si inzerát přečte ten správný zaměstnanec, na vámi požadovanou pozici a ještě z vašeho města,také. Lidé, kteří hledají dobrou práci, ji zcela jistě nebudou hledat na serverech zdarma. Kvalitní firma hledající kvalitní pracovníky se nebojí utratit pár tisíc korun za inzerci na účelových serverech. Ceny specializovaných serverů práce jsou přijatelné - v řádech tisíců korun a mají podstatně vyšší návštěvnost. Vaše webové stránky jsou inzertně způsobilé a zdarma – ale otázkou zůstává právě ta návštěvnost.

 

 Jak na pracovní pohovor

Pracovní pohovor je časově náročnou a důležitou záležitostí. Pokud jste zvolili pomoc personální agentury, ta již za vás provedla jistou selekci a na vašem pracovním stole tak zůstane minimum životopisů. Lze předpokládat, že agentura zvolila ty nejlépe odpovídající uchazeče. V případě inzerce na serverech máte na stole možná několik desítek životopisů a je nutné, abyste si selekci provedli sami a poté pozvali uchazeče na pohovor. Nejen k pohovoru, ale i k selekci se vyplatí přizvat si druhou, nezávislou osobu, která vám při výběru pomůže.  

Pohovor je dobré vést na klidném místě, v jednací kanceláři, kde nebudete nikým a ničím rušeni, tedy ani mobilním telefonem.  Dobře se připravte, zvolte vhodné otázky, které se budou týkat přímo nabízené pozice a mějte sami dostatek času.

 

Několik důležitých bodů k pohovoru:

  • pokud přišel uchazeč na místo určení včas – nejlépe s předstihem několika minut, posaďte jej na chvíli do jednací místnosti, aby měl možnost přijmout její prostředí a při hovoru vám neběhal očima po stěnách a stolech
  • navažte nezávislý rozhovor, uvolněte napětí, protože uchazeč prochází stresem, aby zapůsobil co nejlépe
  • mějte před sebou připravený vždy jen aktuální životopis daného uchazeče a otázky, které mu chcete klást
  • požádejte uchazeče, aby vám – i přesto, že máte životopis před sebou – stručně řekl něco o sobě. Informace napsané v životopisu se totiž mohou zásadně lišit. Ne každý uchazeč o sobě napíše vždy pravdu
  • sledujte uchazeče, jeho gestikulace, zda se vám při hovoru dívá do očí, podívejte se zcela jistě na celkový vzhled a dojem. Spoléhejte přitom na své zkušenosti a své vnitřní pocity o uchazeči, sledujte, zda si neprotiřečí, zapisujte si poznámky k tomu, co uchazeč říká
  •  
  • Otázky, na které byste při pohovoru neměli zapomínat:
  • zeptejte se uchazeče, proč se uchází právě o tuto pozici a zrovna v této firmě.  Často se vám na pohovor přihlásí lidé, kteří „prostě hledají práci“. Takoví lidé sice mohou zkušenostmi zhruba odpovídat tomu, co hledáte, ale vy hledáte člověka, který bude ochoten být zapálen zrovna pro vaše produkty, vaši firmu. Lidé, kteří mají zájem o pozici ve vaší firmě, zcela jistě vám o ní budou schopni říci základní informace a s produkty budou umět zacházet
  • připravte si pokud možno i praktickou část k pohovoru – která může být součástí až druhého – užšího kola. Už jen například základní obsluha notebooku pro kancelářskou pozici anebo přístup ke stroji napoví, kdo se u vás o práci uchází
  • nebojte se otevřít svou pracovní pozici člověku, který nebude zcela přesně odpovídat vašim požadavkům, ale u kterého budete cítit, že se rychle naučí co je třeba
  • ptejte se i na volnočasové aktivity, protože získáte přehled o tom, co nového by vám pracovník mohl do firmy přinést

 

Pohovor jako takový by neměl trvat déle než jednu hodinu a měl by být veden tak, aby poskytl osobní prostor nejen vám – ale i uchazeči. Tím je myšleno, že vy nic neslibujete – ještě jste jej nepřijali, ale ani uchazeč se ničím nezavazuje. Pamatujte, že tak, jako si volíte vy uchazeče, si uchazeč volí vás. Zvolte si proto člověka, se kterým si budete i vy dobře rozumět.

 

Pohovory máme za sebou – jak vybrat toho nejlepšího pracovníka

Pokud jste pečlivě poslouchali uchazeče, jak se vyjadřují, kam se dívají, jak odpovídají na otázky – zda přímo nebo vyhýbavě, jaká je jejich gestikulace, dali jste na první dojem a také na ten druhý – (odpusťte uchazeči jistou dávku nervozity), pak máte nepochybně o tom pravém uchazeči jasno. Je také možné, že z prvních dvou kol uchazečů toho nejlepšího nevyberete. Nezoufejte. Je to člověk, který pro vaši firmu má být přínosem, pracovat pro ni a vy jej za práci platíte. Vyplatí se tedy vzít si na to dostatek času. Výhodou je sice oboustranná 3-měsíční zkušební lhůta, ta vás ale může stát spoustu času a peněz. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!