Nejedná se o příjemné posezení se zaměstnancem, ovšem úspěšné zvládnutí disciplinárního pohovoru patří mezi základní přednosti úspěšných manažerů. Disciplinární pohovor se ve většině případů týká chování, jednání, nebo pracovního výkonu.
Pohovor spadá do škatulky jednání, proto je žádoucí se na něj patřičně připravit a získat s předstihem klíčové informace. Úspěšný výsledek se skládá z detailů. Nepodceňujte elementární okolnosti – prostor, čas a délku.
Pokud je to možné, vyhněte se jednání ve vlastní kanceláři. Váš kolega se bude cítit lépe v neutrálním prostředí, třeba v zasedací místnosti. Ideální denní dobou pro disciplinární pohovor je brzké odpoledne, krátce po obědě. Celé řízení by nemělo trvat déle než půl hodiny. Zaměstnanec, který se provinil, by měl znát den a čas společné schůzky s dostatečným předstihem, aby se také mohl připravit.
porušení pracovní kázně
nedodržení předpisů
není lepší řešení než disciplinární pohovor
disciplinární pohovor je lepší řešení než vyhazov
jsme si jisti, že budeme jednat se zodpovědnou osobou
Každá společnost má psané a nepsané zásady. Psané jsou zpravidla součástí smlouvy. Nepsaná pravidla mohou doplňovat vnitřní kodex firmy. Před zahájením pohovoru se přesvědčte, zda byl zaměstnanec se všemi zásadami, proti kterým se provinil, předem seznámen. Vhodné je mít informace o předchozím chování a jednání zaměstnance.
nejedná se o proces, ale oboustrannou diskusi
vyhněte se úvodní konfrontaci
buďte věcní a diplomatičtí
nenechte se vyvést z míry
nechvalte a nezmírňujte situaci zbytečnými pochvalami
problém vyřešte vhodným způsobem
Během pohovoru je lepší klást otevřené otázky. Z odpovědí ANO x NE se toho moc nedozvíte. Podřízený by měl ideálně přiznat, že si je provinění vědom. Pak je na vedoucím pracovníkovi, aby jasně definoval problém, pojmenoval výsledky a vytyčil důsledky. Závěr by se měl nést v pozitivním duchu. Kolegiálním rozloučením nicméně disciplinární pohovor nekončí. Je na manažerovi, aby sledoval dodržování vzájemné dohody.
Cílem není rozcupovat podřízeného na kousky, ale přivést ho zpět na správnou cestu. Mějte na paměti i ekonomickou stránku věci. Je výhodnější stávajícího zaměstnance usměrnit než vybírat a zaškolovat nového.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy