Ideální by z pohledu zaměstnavatelů bylo, kdyby každý člověk miloval svou práci. Tato vize je bohužel utopická. Stačí, když se rozhlédnete kolem sebe a hned je vám jasné, kolik lidí miluje svoji práci a je tím motivováno k podávání vynikajících výsledků. Smutné číslo. Většinu lidí motivuje k práci potřeba finančního výdělku a v souvislosti s tím klesá či stagnuje jejich pracovní výkonnost.
Jedním z faktorů ničící motivaci a zapojení zaměstnanců je demotivace. Asi každý zaměstnavatel očekává od zaměstnance vysoký výkon, loajalitu a profesionalitu. Naopak zaměstnanci očekávají jistotu pracovního místa, zajímavou pracovní náplň, odpovídající finanční ohodnocení, různé benefity a možnost profesního rozvoje. Dobrý poměr mezi očekáváním z obou stran vede ke vzájemné důvěře, ovšem nesoulad vede k nedůvěře a následné demotivaci. Jedním z faktorů ničící motivaci a zapojení zaměstnanců je původní požadavek na podnikavého a schopného zaměstnance ve společnosti, kde panují pravidla jasné regulace a neexistuje žádná svoboda individuálního rozhodnutí. Veškerá svobodná rozhodnutí jsou předem blokována vnitřními pravidly a předpisy. Původně motivovaný zaměstnanec rezignuje a ztrácí zájem o jakoukoliv změnu. Ke snížení motivace zaměstnanců dochází rovněž v prostředí neustálých kontrol a z toho plynoucí nedůvěry. V mnoha společnostech na základě nedůvěry panuje klima neustálé kontroly. Systém neustálého reportování nutí zaměstnance, aby manažerovi reportovali každý drobný detail své práce. Zaměstnanci pociťují nedůvěru a stávají se pasivními a málo angažovanými. Dalším zabijákem motivace zaměstnanců je nedostatečná komunikace mezi zaměstnanci a manažerem. Problémy s předáváním informací výrazně snižují motivaci a zapojení zaměstnanců. Někteří manažeři v komunikaci záměrně chybují. Mají pocit, že když toho kolem společnosti vědí více než zaměstnanci, jsou nenahraditelní a nemusí se obávat o svou pozici.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy