Personální plánování slouží k realizaci podnikových cílů tím, že předpovídá vývoj, stanovuje cíle a realizuje opatření směřující k současnému a perspektivnímu zajištění úkolů organizace adekvátní pracovní silou.
Personální plánování usiluje o to, aby organizace měla nejen v současnosti, ale zejména v budoucnosti pracovní síly:
v potřebném množství
s potřebnými znalostmi, dovednostmi, zkušenostmi, s žádoucími osobnostními charakteristikami
optimálně motivované, flexibilní a připravené na změny
optimálně rozmístěné do pracovních míst i organizačních celků organizace
ve správný čas a s přiměřenými náklady
Personální plánování tedy představuje proces předvídání, stanovování cílů a realizace opatření v oblasti pohybu lidí do organizace, z organizace a uvnitř organizace, v oblasti spojování pracovníků s pracovními úkoly v pravý čas a na správném místě, v oblasti formování a využívání pracovních schopností lidí, v oblasti formování pracovních týmů a v oblasti personálního a sociálního rozvoje těchto lidí.
Potřebujeme mít jasnou představu o tom, kolik a jakých pracovníků budeme v budoucím období potřebovat. - Proč?
Abychom se vyhnuli obsazování volných pracovních míst ve svém týmu ve spěchu a nepřipraveni. V praxi je často příčinou špatného výběru kandidáta spěch, který často způsobí přijetí v tu chvíli dosažitelného kandidáta jen proto, že už nutně potřebujeme obsadit danou pozici.
V praxi je ztraceno mnoho času při hledání nového člena týmu tím, že se začnou formulovat požadavky na danou pracovní pozici a kandidáta až ve chvíli je uvolněná. Tomuto se dá předcházet, a mít takové požadavky stanoveny průběžně.
Být překvapen potřebou obsadit pozici snižuje efektivitu personalisty, manažera, výkonnosti týmu a celkové výsledky. Nutnost být připraven a mít odhad o pravděpodobnosti odchodu či povýšení zaměstnanců.
Představuje použití marketingového přístupu v personální oblasti, zejména v úsilí o zformování a udržení potřebné pracovní síly organizace, které se opírá o vytváření dobré zaměstnavatelské pověsti organizace a výzkumu trhu práce. Jde tedy o upoutání pozornosti na zaměstnavatelské kvality organizace.
Obecně bychom tedy personální marketing mohli popsat jako souhrn činností spojených s vytvářením jména dobrého zaměstnavatele směřovaných jak k vlastním zaměstnancům, tak k potencionálním uchazečům o práci v daném podniku.
Primárním cílem personálního marketingu je pak vytvoření předpokladů pro dlouhodobé zajištění kvalifikovaných a motivovaných zaměstnanců.
Některé teorie dělí personální marketing na externí a interní. Hlavním úkolem externího personálního marketingu je oslovení a získání nových pracovníků. Interní personální marketing má naproti tomu za cíl vytvářet kvalitní podmínky pro práci zaměstnanců již přijatých. Někdy se interní a externí personální marketing mohou střetnout. Například firma navenek prezentuje svůj moderní systém zaměstnaneckých benefitů, aby oslovila váhající zájemce o zaměstnání.
Cílem náboru zaměstnanců je rozpoznat a vyhledat vhodné zdroje, účelně a efektivně informovat o volných pracovních místech, jednat s uchazeči, získat o uchazečích určité množství informací pro selekci, předvýběr a výběr a zajištění (organizační a administrativní) celého procesu získávání (náboru) zaměstnanců.
Proces získávání zaměstnanců navazuje na personální plánování a analýzu práce a je úzce svázán s výběrem zaměstnanců. Postupně přechází do procesu výběru.
Proces získávání by měl obsahovat následující fáze:
identifikace potřeby získávání zaměstnanců, které by mělo probíhat s určitým časovým předstihem, a mělo by vycházet z podnikových plánů,
popis a specifikace obsazovaného pracovního místa,
identifikace zdrojů uchazečů (vnitřní, vnější, doplňkové),
volba metod získávání,
volba dokumentů požadovaných od uchazečů,
formulace nabídky zaměstnání,
uveřejnění nabídky zaměstnání,
předvýběr
sestavení seznamu uchazečů, kteří budou pozvání k výběrovým procedurám
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy