K udržení na trhu nestačí mít pouze srovnatelné produkty, služby, kvalitu, cenu nebo náklady, ale je potřeba hlídat i další možné konkurenční výhody. Významným faktorem konkurenčních výhod podnikání jsou lidé v případě, že je manažeři a podnikatelé umí vést správným směrem. Je potřeba zajistit připravenost firmy i jejich lidí na neustále měnící se tržní prostředí.
Potřeba změn v řízení lidských zdrojů je stále větší nutností a manažeři se jím musí zabývat již od počátku vedení. Je pouze na nich, jak budou přistupovat ke svým zaměstnancům a kterým směrem je povedou.
Ve vedení zaměstnanců manažery mohou existovat bariéry, které mohou významně bránit podniku v jeho konkurenčních výhodách.
Zaměstnanci by neměli být přetíženi za hranici svých možností. Pokud se stále pokouší plnit své narůstající pracovní povinnosti, které jim manažer ukládá, nezbývá jim dostatek času zabývat se rozvojovými a změnovými cíli firmy.
Nestačí pouze zdůrazňovat zodpovědnost za kvalitní práci, ale zaměstnance je nutné také naučit, jak kvalitu své práce v daných podmínkách zlepšovat. Důležité je stanovit pravomoc zaměstnance, aby bylo jasné, jaké rozhodnutí musí projednat s nadřízenými.
Zaměstnanci mohou mít pocit, že jsou neustále kontrolováni a mohou mít strach ze ztráty zaměstnání v případě, že s něčím ve firmě nesouhlasí. To v nich může vzbuzovat pocit, že firma si dostatečně neváží jejich práce a je potřeba posílit jejich pravomoci.
V týmové práci může nastat situace, kdy se jednotlivé členové mezi sebou předvádějí a jiní zase zarytě mlčí. Takové týmy jsou neefektivní, daný problém často nevyřeší a pro firmu znamenají zbytečné náklady. Proto je nutné pečlivě promyslet všechny členy týmu a jasně vymezit jejich role.
V současné době je kladen velký důraz na zákazníka. Při tom se však nesmí zapomínat na plnění krátkodobých cílů podniku, které se týkají hlavně nákladů a cen.
Při stížnostech zákazníky by se měl podnik snažit vyřešit situaci co nejlépe a bez hledání zbytečných výmluv.
Výhružky typu – „Takových jako ty, jsou na trhu tisíce.“ nebo „Když se ti nelíbí, tak běž.“ jsou častým příkladem špatného vedení zaměstnanců. Ti potom ztrácejí pocit jistoty zaměstnání a mají strach cokoliv říct.
Zaměstnanci by měli manažerům a firmě věřit a předpokládat, že s nimi manažeři i podnik nakládá vždy spravedlivě a férově.
Pokud se i ve vaší firmě ukazuje, že pro mnohé zaměstnance není práce všeobecně považována za něco, co jim přináší radost a uspokojení, pak se nedivte, že nebudou ani nakloněni změnám, které nepovedou ke zvýšení jejich pocitu uspokojení a pocitu vlastní ceny a hrdosti na vykonanou práci.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy