Pokud je náplň práce firmy převážně založena na kooperaci v týmu, není nikdy na škodu po vzoru moderních, západních společností jednou za čas udělat něco prospěšného pro vztahy jednotlivých kolegů a uspořádat team buildingovou akci.
Ve zkratce je nutné zažehnout všeobecný zápal pro práci v kolektivu. Team building už dnes není jen označením pro jednotlivé zájezdy a pobyty, popřípadě aktivity a hry, ale znamená i samotnou filozofii. Na druhou stranu nejde o to připravit zaměstnance o jejich vědomí individuality, ale jde o to optimálně všechny jednotlivé přednosti zaměstnanců přetavit ve všestranný tým, který se dokáže sám zorganizovat tak, aby jeho výkon byl co největší.
Nic takového se nepodaří bez toho, aniž by samotní zaměstnanci na takových aktivitách podílet chtěli. A to je věc, na kterou se občas zapomíná. Velké společnosti, ty, ve kterých se například neznají pracovníci různých oddělení navzájem a vládne zde velké odosobnění a anonymita (typické pro open space kanceláře), totiž často team bulding pořádají tak trochu „pro prestiž“ nebo prostě proto, že se to tak ve firmách dělává, oznámení o akci se rozešle hromadným emailem a o účinek se nestarají. Je tedy důležité, aby nad správným chodem team buldingu měl dohled jak profesionál, tak i kvalitní firemní HR, který dokáže zaměstnance do takové činnosti motivovat a i je o ní správně informovat.
Nesmí se totiž zapomenout na fakt, že zaměstnanci jsou dospělí lidé, kteří se akce zúčastní víceméně dobrovolně a jejich ochota hrát mnohdy zdánlivě dětinské hry a přemýšlet nad týmovými úkoly, potažmo jejich nálada a chuť do aktivit, pak hodně ovlivní výsledek. Často se stává, že se podobné firemní akce nepovedou pro nedostatečně kvalitní dozor a pro nezájem samotných účastníků a celá společnost pak skončí například někde v restauraci, kde se lidé baví mezi sebou ve stejných skupinách, jaké si rozumí běžně v práci.
Důležité je i samotné načasování, ačkoli není samozřejmě na škodu pořádat podobnou akci pravidelně, jsou však i konkrétní ukazatele, které by majiteli firmy měli dát jasný signál, že je na čase team building uspořádat. Jsou to hlavně napjaté vztahy na pracovišti, apatie a nezájem zaměstnanců o projekty, problémy v komunikaci, stížnosti nebo klesající produktivita. Přece jen je součástí team buldingu i kromě utužování vztahů mezi zaměstnanci i utužování vztahů k zaměstnání jako takovému a zvyšování loajality k firmě.
Doporučuje se nechat si akci vést odborníky a nějaký team bulding pořádat jednou ročně. Veskrze je efektivnější pro firmy s menším počtem zaměstnanců, kde je semknutější kolektiv. Nikdy se ale nesmí zapomenout na poměr toho, co je hra a co je práce, co si zaměstnanec dělat přeje a co už ho obtěžuje a nakonec je vždy potřeba sledovat, zdali má akce výsledek a pokud ne, řešit důvod.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy