Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Jak napsat tiskovou zprávu?

Každá firma, která chce být úspěšná musí být vidět. Majitelé firem proto investují nemalé prostředky do reklamy. Poměrně laciným způsobem, jak se zviditelnit, je získat přízeň médií.

Když chcete, aby o vás noviny psaly, musíte nejdřív svou informaci předat novinářům. K tomu slouží tisková zpráva.

 

Proč některé zprávy končí v koši?

Novinářům denně chodí desítky, někdy stovky emailů. Redaktoři jsou jen lidé a ani jejich den není nafukovací. Z toho vyplývá jediné, že musí příchozí zprávy vyselektovat a některé tak končí bez přečtení v koši. Když nechcete, aby to potkalo i váš výtvor, musíte dodržovat při psaní tiskových zpráv několik základních pravidel.

 

Jak napsat dobrou tiskovou zprávu?

Až budete psát tiskovou zprávu, držte se pravidla, stručně, jasně, výstižně. Hned v prvním odstavci napište všechny podstatné informace: kdy, kde, co, proč a jak. V dalších odstavcích je samozřejmě rozepište.

Do jedné zprávy se nesnažte vtěsnat více než dvě základní informace. Jinak bude vaše zpráva nepřehledná a pravděpodobně nesrozumitelná a novináři ji dost možná vyřadí. V ideálním případě by zpráva neměla přesáhnout jednu stránku. Na konci zprávy nezapomeňte dopsat kontaktní údaje na osobu, která bude v případě potřeby s novináři jednat.

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

 

Formát zprávy

Stejně jako text, také formát má důležitou roli v tom, jestli novináři zprávu vydají nebo ne. Pokud chcete zvýšit své šance na zveřejnění, pošlete zprávu v příloze emailu v textovém formátu, se kterým může redaktor dál snadno pracovat. Nevhodným formátem je například PDF.  Pro většinu novinářů je tento formát naprosto nepoužitelný, protože nemají čas si s ním hrát.

 

Email

Pravděpodobně budete vaši tiskovou zprávu posílat emailem. Nezapomeňte uvést předmět emailu. Do předmětu napište, čeho se zpráva týká. Když do předmětu napíšete jen „Tisková zpráva“, novináře moc nepřesvědčíte, aby ji otevřel.

 

Do těla emailu, napište pár podstatných vět, které se zprávy týkají. Je zbytečné tiskovou zprávu psát celou, když ji máte v příloze. Na druhou stranu, pokud do emailu napíšete jen holou větu typu: „V příloze máte tiskovou zprávu,“ novináře také zrovna neoslníte.

Dnešní zpravodajství je hlavně o obraze, proto do příloh, kromě tiskové zprávy, přidejte také pár fotek. Fotky posílejte v obvyklém formátu, nejlépe v jpg a v menším rozlišení. Stahování velkých obrázků může novináře zdržovat. Stačí, když do emailu připíšete, že obrázky ve vyšším rozlišení máte k dispozici a ten, kdo je potřebuje si o ně napíše. Ke všem fotografiím uvádějte zdroje.

 

Kdy zprávu odeslat?

Jasné pravidlo, kdy je nejlepší tiskovou zprávu asi neexistuje. Vždy se řiďte konkrétním médiem, kam píšete. Internetové magazíny mají výhodu, že mohou zprávu otisknout téměř kdykoliv a v podstatě nemají žádnou uzávěrku. Jiné je to samozřejmě v televizi nebo v tištěných novinách. Tady jsou novináři limitováni uzávěrkou, proto je lepší jim zprávu posílat hned brzo ráno. Posílat tiskovou zprávu v pět večer a čekat, že se dostane do zítřejšího vydání nebo ještě lépe do večerních televizních zpráv, je naivní.

Tiskovou zprávu, která se týká nějaké budoucí události posílejte s předstihem. Ideálně tak tři dny před akcí. Když ji pošlete moc brzo, třeba měsíc dopředu, riskujete, že na akci novináři zapomenou. Pokud zprávu naopak pošlete v den konání akce, je pravděpodobné, že už novináři budou mít jiný program nebo nestihnou o akci informovat veřejnost.

 

Vaše zpráva musí být k aktuálnímu tématu

Informovat novináře například v prosinci o tom, že vaše firma má od června nového manažera je zbytečné. Pokud tedy nehodláte zhodnotit jeho půlroční práci.

Před tím než se do psaní tiskové zprávy pustíte, zvažte, jestli bude vaše sdělení někoho zajímat. Vydávat tiskovou zprávu o tom, že vaše stránka na facebooku má stého uživatele je zbytečné a jejím odesláním riskujete, že další vaši zprávu novináři ani neotevřou. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!