Vyhodnocení PR kampaní by mělo být samozřejmostí a to zejména proto, aby se ukázala návratnost investice, a také aby bylo jasné, do čeho je dobré investovat příště.
V některých případech je rozpočet určen PR aktivitám příliš malý, jinde zase zbytečně vysoký, a proto je užitečné vyhodnocovat efektivnost PR aktivit.
Měření není jednoduché, ale vyplatí se. To především. Hlavním smyslem a cílem PR je působit na veřejnost, a její mínění ovlivnit tím smyslem, aby to bylo pro společnost žádoucí. Hlavním cílem je zaměřit se na cílovou skupinu a ovlivnit její postoj.
K měření účinnosti se používá šestistupňový cyklus ovlivňování:
Prezentace – jakým způsobem a jakou formou jsou PR aktivity prezentovány
Pozornost – jakou pozornost PR aktivity vyvolají
Porozumění – jak veřejnost vaše PR aktivity chápe a jak jim rozumí
Akceptace – zda jsou vaše PR akceptovány veřejností a s jakou úspěšností
Zapamatování – zda jsou zapamatovatelné a jak dlouhá doba je třeba na zapamatování vašich PR aktivit
Akce – patřičná odezva, která se dostaví na konci PR aktivit.
Všechny tyto fáze musí být brány v potaz a musí být měřeny. Samotné vyhodnocení by mělo být v souladu s počátkem stanovení cílů, a také vyhodnocení by mělo k těmto cílům přihlížet.
Fáze, které se zabývají hodnocením efektivnosti PR, jsou:
Analýza PR aktivit
Plánování
Implementace
Samotné vyhodnocení PR aktivit
Zejména je nutné v samotné počáteční fázi realizace plánu PR vhodně formulovat cíle a následně postupovat tak, aby byl naplněn šestistupňový cyklus ovlivňování měření účinnosti. Jasné a vhodné formulování cílů je nezbytnou nutností pro změření efektivnosti PR aktivit, jelikož bez konkrétního definování, není jakékoli měření možné, protože není definováno, CO bude měřeno.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy