PR, public relations nebo český ekvivalent vztahy s veřejností – obor a pro mnohé stále neprobádaná oblast, díky které se může vaše firma zviditelnit.
Definovat stručně a jasně tento poměrně nový obor není jednoduché. Existuje spousta různě složitých definic. Asi nejjednodušší z nich je tak, která tvrdí, že PR je veškerá komunikace mezi organizací a veřejností nebo jinými subjekty. Pod pojem public relations můžete v podstatě schovat veškerou firemní komunikaci. Počínaje vydáváním firemního časopisu, kontakt s médii, ale také komunikaci s vlastními zaměstnanci.
Hlavním cílem public relations je ovlivnit veřejné mínění o vaší firmě. Díky efektivnímu vedení PR můžete získat:
Jak začít budovat vztahy s veřejností?
Pokud chcete z PR vytěžit maximum, musíte se mu věnovat stabilně, cíleně a využít všechny prostředky. Když máte veřejnosti co říci, nebojte se svolat tiskovou konferenci nebo poslat do médií tiskovou zprávu. Nebo začněte vydávat podnikový časopis, informujte pravidelně své zákazníky o novinkách. Nebojte se využívat moderních informačních technologií a kromě webových stránek si založte firemní blog nebo alespoň stránku na Facebooku.
Systematicky budovat vztahy s veřejností by mělo být součástí podnikatelského plánu každé firmy. PR už dávno není jen výsadou velkých organizací a nadnárodních korporací, které platí často nemalé částky specializovaným PR agenturám. Ale kouzlo PR začínají objevovat i malé a střední firmy. To je dobrá cesta, protože i tyto podniky mohou díky PR ovlivnit postoj veřejnosti.
PR agentura
Pokud nemáte odvahu se do PR pustit sami, můžete si najmout specializovanou PR agenturu. Služeb těchto agentur využívají zejména středně velké firmy. Drobní podnikatelé a malé firmy na to nemají peníze nebo to považují za zbytečnou investici. A naopak velké podniky mají zpravidla své vlastní PR oddělení.
Kvalitní PR agentura má vybudovanou síť kontaktů na novináře, se kterými spolupracuje. Často jsou majitelé PR agentur samotní ex-novináři. Snadněji tak získáte pozornost médií, než kdybyste se novináře pokoušeli kontaktovat sami. Kromě toho vám pracovníci agentury pomohou s vašimi firemními propagačními materiály, s jejich textem nebo grafickou úpravou. V neposlední řadě by vás měli připravit na případná vystoupení v médiích.
Základní pravidla PR
Ať už se do PR pustíte sami nebo si najmete agenturu, bude se vám hodit znalost základních pravidel PR. Oceníte je nejen v dobrých časem, ale také v době, když vaši firmu postihne nějaká krize.
· Média vás v podstatě nepotřebují, vy potřebujete média. Novináři, zejména z větších redakcí, dostávají denně desítky někdy stovky informací a tipů. A rozhodnutí, jestli do zpráv zařadí zrovna vaše informace, je jen a jen na nich.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy