Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Co je třeba podniknout, než uvedeme internetový obchod do provozu: Jak vytvořit obchodní podmínky

Obchodní podmínky musí doprovázet založení a provoz každého e-shopu. V konečné fázi chrání prodávající a spotřebitele. I malí podnikatelé by měli dbát na správné znění obchodních podmínek a neměli by podceňovat tuto, možná zanedbatelnou, část obchodování. 

Někteří obchodníci podmínky nezveřejňují, anebo je kopírují od svých kolegů či konkurentů. Tento banální prohřešek může vést až k pokutě, kterou e-shopu může udělit Česká obchodní inspekce. V lepším/horším/ případě přijde e-shop o důvěru zákazníků. A proto by neměly být všeobecné obchodní podmínky podceňovány.    Důležité při sepisování obchodních podmínek je rozlišovat působnost občanského a obchodního zákoníku. Zejména občanským zákoníkem se řídí vztahy mezi kupujícím a spotřebiteli. V souladu s obchodním zákoníkem musíme řešit vztahy, které spadají do sektoru B2B – Business to business.    Je nutné si uvědomit, že obchodní podmínky musí být v souladu se zákonným rámcem.     Co je důležité
  • Je nezbytné se odkazovat a využívat zákon č. 40/1964 Sb. (občanský zákoník) ve znění pozdějších předpisů
  • Spotřebitelské smlouvy a jejich uzavírání je specifikováno v hlavě páté v § 53
  • Odstavec 4 § 53 specifikuje nezbytné informace ohledně uzavření smlouvy na dálku
  • Dle uvedeného odstavce ve smlouvě musí být uvedeno:
1) Jméno obchodní firmy, popř. fyzické osoby, uvedení jména a příjmení podnikatele s uvedením IČ 2) Sídlo právnické osoby, resp. fyzické osoby 3) Pojmenování a popis zboží (služeb) včetně ceny, která zahrnuje daně a poplatky.  4) Výše nákladů, která je spojena s dodáním zboží nebo služeb 5) Uvedení způsobu platby, dodání nebo plnění 6) Náklady, které jsou spojené s komunikací na dálku 7) Doba, po kterou je cena (popř. nabídka) platná 8) Poučení o právu na odstoupení od smlouvy a uvedení práva na odstoupení při osobním odběru   Pozice obchodníka
  • Je povinen informovat spotřebitele o možnosti odstoupení od smlouvy, která byla uzavřena na dálku bez udání důvodů, a to po dobu 14-ti dnů od převzetí plnění bez jakýchkoliv sankcí nebo pokut 
  • Dle § 53 odst. 8 zákona č. 40/1964 Sb. jsou výjimky u loterie, dodání periodik, audio a video nahrávek nebo počítačových softwarů s porušeným obalem. Dále tvoří výjimky zboží podléhající rychlé zkáze, zboží upravené spotřebiteli na míru, zboží či služby, jejichž cena je odvislá od vývoje finančních trhů a služby, jejichž plnění bylo započato se souhlasem zákazníka před uplynutím dvou týdenní lhůty
  Pozice dodavatele 
  • Je povinen vrátit spotřebiteli vynaloženou částku včetně balného a poštovného do 14-ti dnů od uplatnění nároku na odstoupení
  • Náklady, které jsou spojené s vrácením zboží obchodníkovi nese spotřebitel
  • Jestliže dodavatel neposkytne spotřebiteli potřebné informace o produktu a dopravě, které uvádí jako garantované a jsou obsaženy v údajích o produktu, má spotřebitel nárok na odstoupení od smlouvy po dobu tří měsíců od převzetí plnění
  • Při naskytnutí tohoto případu tří měsíční lhůta zaniká, a od této doby začíná běžet standardní 14-ti denní lhůta odstoupení od smlouvy
  Pozice prodávajícího 
  • Má povinnost uvést záruční dobu v délce 24 měsíců u spotřebního zboží, dle § 620 zákona č. 40/1964 Sb. 
  Pozice zákazníka 
  • Má právo odstoupit od smlouvy při osobním odběru zboží, a toto platí i pro případ, že se mu zakoupené zboží nelíbí
  Reklamační řád Společně s tvorbou obchodních podmínek by měl obchodník zhotovit reklamační řád, který musí být taktéž v souladu se zákonem.    Kontrola dodržování obchodních podmínek Zda jsou obchodní podmínky dodržovány či nikoli, na toto dohlíží Česká obchodní inspekce a Sdružení ochrany spotřebitelů, které pravidelně zveřejňuje výsledky.   Co je podstatné! Vytvořit své vlastní obchodní podmínky. Asociace pro elektronickou komerci (APEK) poskytuje podnikatelům, kteří si nejsou ve tvorbě obchodních podmínek jisti, vzorové obchodní podmínky, které naleznete na jejich webových stránkách k dispozici zdarma.   Další možností, kde prověřit obchodní podmínky, nabízí Sdružení ochrany spotřebitelů (SAOP). Toto sdružení provádí vysloveně audit obchodních podmínek, při kterém si každý podnikatel může nechat prověřit své obchodní podmínky. Popř. si může nechat doporučit udělat změny, aby byly podmínky plně v souladu s platnými zákony. Tato služba již není zdarma, ale uživatelé ji musí platit. Cena se pohybuje od 7 000 Kč do 10 000 Kč.    Pokud podnikatel pochybí, a je mu udělena pokuta za nedodržení obchodních podmínek, popř. za porušení a nedodržení zákona, zaplatí několikanásobek částky, kterou mohl investovat do zlepšení obchodních podmínek. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!