Internetový prodej se stává oblíbenějším v České republice hlavně v několika posledních letech. Jaké faktory ovlivňují změnu prodeje v kamenných prodejnách k internetovému, to je zřejmé a viditelné zejména u západních konkurentů.
Vliv na internetový prodej má zejména čas spotřebitele, cena a také druh zboží, které je nabízeno. Ale jaké faktory konktrétně ovlivňují poptávku po zboží v konkrétním e-shopu?
Prodejní cena
Jedním z faktorů je bezpochyby prodejní cena. Ovšem toto není jediný faktor, který sehrává roli pro zákazníka e-shopu, a také často není ani nejdůležitější.
Časová dostupnost produktů
Do rozhodovacího procesu zákazníka patří i časová dostupnost sortimentu. V případě, že e-shop nabízí nejnižší prodejní cenu požadovaných produktů, ale jeho zboží je neustále nedostupné, zákazníci postupem času zjistí, že zboží, které si chtějí objednat, není dlouhodobě k dispozici a raději vyhledají e-shop, který nabízí výrobek za nepatrně vyšší cenu, ale zboží je dostupné ihned.
Spolehlivost a rychlost dodání
Zákazníci sledují také faktor dodání zboží, jeho rychlost, možnosti a spolehlivost. Pokud má zákazník na výběr z několika základních možností dodání zboží, tj. osobní odběr, platba na dobírku a vyzvednutí na České poště, popř. zaslání kurýrní službou, bude zákazník s největší pravděpodobností uspokojen, a nějaký způsob dopravy zvolí. Podstatná je i cena dopravy. Pokud bude cena dopravy příliš vysoká, porovná zákazník možnosti dopravy v jiném e-shopu a s největší pravděpodobností odejde jinam.
Kladné reference ostatních uživatelů
Různé webové portály nabízí uživatelům, aby hodnotili e-shopy. Lidé, kteří nakupují přes internet, tyto portály znají, a reference ostatních uživatelů si jistě přečtou. Proto je pro e-shop podstatné, aby se snažil zákazníkovi vyjít vstříc a minimalizovat negativní reference ohledně špatných služeb, pomalé dopravy, anebo nevlídné pracovnice v call centru.
Dalšími faktory, které pomáhají ovlivňovat poptávku zákazníka po zboží v konkrétním e-shopu, je míra reklamy a promočních aktivit, které se dostávají do povědomí zákazníka a utvářejí mu jakési portfolio e-shopů, které již „někdy viděl.“ Totéž platí o vyhledávačích na webových stránkách.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy