E-shopy nabízí různé možnosti plateb. Je velice těžké říci, který způsob platby je ten nejvhodnější, ovšem můžeme pozorovat, že zákazníci se při výběru plateb selektují do skupin dle věku, vzdělání a místa bydliště. Systémy, které jsou často využívány pro online platby, se nazývají platba přes účet nebo kreditní kartou, PayPal, PaySec, internetová peněženka a starší generace využívá platbu na dobírku.
V České republice stále dominuje způsob platby na dobírku, tj. zákazníci zaplatí zboží až při jeho převzetí. V tomto případě se prodlouží doba placení, jelikož je nejprve zboží odesláno zákazníkovi, ten v případě jeho obdržení zaplatí příslušnou sumu a peníze (doběrečné) jsou zaslány prodávajícímu. Tuto službu poskytuje např. Česká Pošta a i další přepravní společnosti. Dále mohou zákazníci využít služby České pošty, které se nazývají „balík na poštu“. V tomto případě je možné, aby byl balík poslán přímo na příslušnou poštu, kde si zákazník zásilku vyzvedne na základě jemu doručené SMS či emailové konverzace. Velice oblíbenou platbou, a zároveň i způsobem odběru, je platba při převzetí zboží na výdejovém místě. Zákazník neplatí poštovné, zboží si vyzvedne ihned a i pro obchodníka je tento způsob platby příznivým. Platba bankovním převodem je spotřebiteli často využívaná, ovšem spousta uživatelů, a lidí vyššího věku, nemají k této platbě důvěru a raději volí způsob platby na dobírku. Stejná nedůvěra spotřebitele postihuje i při platbě kartou. Lze implicitně předpokládat, že e-shopy využívají lidé, kteří mají s těmito platebními systémy zkušenosti a nebudou mít obavy z placení zboží bezhotovostním způsobem. I přes zvýšení počtu plateb kartou, popř. na účet, stále mezi spotřebiteli existuje jistá nedůvěra a strach ze zneužití katry a informací, které při platbě poskytnou. V tomto případě může být pro provozovatele eshopu polehčující okolností, když na web vyvěsí údaje o certifikaci obchodu. Také je možné nechat zabezpečit webové stránky speciálním ochranným prvkem. Ovšem využité ochranných prvků vede často k mnoha úskalím, se kterými se potýkají zákazníci, kteří využívají různé webové prohlížeče (špatné zobrazení stránek, obrázků, některé části webu se zákazníkovi nemusí zobrazit vůbec). Použití elektronické peněženky není příliš obvyklé, ale přesto je využívané. Zákazníci si na účet převedou peníze a následně zaplatí z této peněženky. Peníze, které si zákazník do této peněženky nabil, jsou nevratné, a proto je často poskytována zákazníkům věrnostní sleva, popř. jiné bonusy.© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy