Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Různé způsoby plateb a doprava zboží

E-shopy nabízí různé možnosti plateb. Je velice těžké říci, který způsob platby je ten nejvhodnější, ovšem můžeme pozorovat, že zákazníci se při výběru plateb selektují do skupin dle věku, vzdělání a místa bydliště. Systémy, které jsou často využívány pro online platby, se nazývají platba přes účet nebo kreditní kartou, PayPal, PaySec, internetová peněženka a starší generace využívá platbu na dobírku. 

V České republice stále dominuje způsob platby na dobírku, tj. zákazníci zaplatí zboží až při jeho převzetí. V tomto případě se prodlouží doba placení, jelikož je nejprve zboží odesláno zákazníkovi, ten v případě jeho obdržení zaplatí příslušnou sumu a peníze (doběrečné) jsou zaslány prodávajícímu. Tuto službu poskytuje např. Česká Pošta a i další přepravní společnosti. Dále mohou zákazníci využít služby České pošty, které se nazývají „balík na poštu“. V tomto případě je možné, aby byl balík poslán přímo na příslušnou poštu, kde si zákazník zásilku vyzvedne na základě jemu doručené SMS či emailové konverzace.  Velice oblíbenou platbou, a zároveň i způsobem odběru, je platba při převzetí zboží na výdejovém místě. Zákazník neplatí poštovné, zboží si vyzvedne ihned a i pro obchodníka je tento způsob platby příznivým.    Platba bankovním převodem je spotřebiteli často využívaná, ovšem spousta uživatelů, a lidí vyššího věku, nemají k této platbě důvěru a raději volí způsob platby na dobírku. Stejná nedůvěra spotřebitele postihuje i při platbě kartou. Lze implicitně předpokládat, že e-shopy využívají lidé, kteří mají s těmito platebními systémy zkušenosti a nebudou mít obavy z placení zboží bezhotovostním způsobem. I přes zvýšení počtu plateb kartou, popř. na účet, stále mezi spotřebiteli existuje jistá nedůvěra a strach ze zneužití katry a informací, které při platbě poskytnou. V tomto případě může být pro provozovatele eshopu polehčující okolností, když na web vyvěsí údaje o certifikaci obchodu. Také je možné nechat zabezpečit webové stránky speciálním ochranným prvkem. Ovšem využité ochranných prvků vede často k mnoha úskalím, se kterými se potýkají zákazníci, kteří využívají různé webové prohlížeče (špatné zobrazení stránek, obrázků, některé části webu se zákazníkovi nemusí zobrazit vůbec).   Použití elektronické peněženky není příliš obvyklé, ale přesto je využívané. Zákazníci si na účet převedou peníze a následně zaplatí z této peněženky. Peníze, které si zákazník do této peněženky nabil, jsou nevratné, a proto je často poskytována zákazníkům věrnostní sleva, popř. jiné bonusy.     

Výběr platby

V objednávkovém formuláři zákazník nejprve zvolí výběr dodání produktu a následně vybere způsob platby. U produktů, které si zákazník nepotřebuje vyzvednout, ale pouze je zaplatit a vytisknout (např. jízdenky, vstupenky, vouchery, atp.) je lhostejné, který způsob zvolí jako první. V ostatních případech by na sebe tyto dva výběry měly navazovat, měly by být smysluplně provázány. Pokud zákazník nejprve zvolí osobní odběr zboží na prodejně, může zaplatit buď v hotovosti na prodejně, kartou na prodejně, anebo může provést platbu předem přes účet, popř. elektronicky kartou.     Nejčastějšími způsoby odběru zboží, které spotřebitelé využívají, jsou:
  • převzetí zboží osobně na pobočce, popř. na výdejovém místě
  • zaslání zásilky prostřednictvím České pošty, popř. PPL
   

Náklady na přepravu

Měly by být vysoké tak, aby pokryly dodavatelovy náklady spojené se zabalením výrobku a s jeho odesíláním. Tento typ nákladů není zdrojem podnikatelova příjmu a částka, která je stanovena, by právě měla tyto náklady pokrývat, tzn., že by je neměla ani převyšovat a ani by neměla být nižší. Někteří provozovatelé volí kategorie poštovného dle velikosti zboží. Jelikož spousty zákazníků výše poštovního odradí, a to zvláště, pokud vybírají menší předmět, jehož cena je srovnatelná s cenou poštovného.   Při odběru nad určitou sumu (často 2000 Kč, 5000 Kč) poskytují provozovatelé e-shopů poštovné zdarma. Toto gesto je vyjádřením poděkování za nákup pro zákazníka, a zákazníci těchto nabídek rádi využívají.   

Plynulost dodávek a vztahy s dodavateli

Aby byl dodávkový proces plynulý, tak je potřeba mít zajištěné pravidelné dodávky zboží a dobré vztahy s dodavateli. Pro udržení kontinuity dodávaného zboží je vhodné mít zboží uskladněno ve skladu. Samozřejmě, že záleží na skladových podmínkách, velikosti skladu a na dostupnosti skladu (sklad je za městem, je malý atd.).  Pokud je zboží naskladněno, měl by si podnikatel vést skladovou evidenci, jejíž zaznamenávání je časově náročné a i nákladné. Pro pořádek a přehled ve skladu je třeba řádně zaznamenávat skladovou evidenci již od samotného založení e-shopu. Často obchodníci přijímají dodávky zboží od velkoobchodních prodejců, se kterými si postupně během existence svého eshopu udržují dlouhodobé podnikatelské vztahy a tak snadněji udržují plynulý odběr dodávek a i plynulost jejich odběru. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!