E-shop pouze nabízí zboží, které zašle dodavatel, a toto je velká výhoda samotného modelu. Všechny procesy ohledně předávání informací naskladněného či objednaného zboží musí být na straně dodavatele a provozovatele e-shopu zautomatizovány. Rychlost je předností tohoto modelu.
Velkou nevýhodou je oddělení rolí v objednání zásilky a v jejím dodání, a tudíž schází vzájemný kontakt se zákazníkem. Může se přihodit, že je zboží odesláno na špatnou adresu, popř. že je odeslán jiný druh zboží.
Výhody:
Minimální počáteční náklady – provozovatel e-shopu nemusí pronajímat žádné skladové prostory, dodávku, nemusí vynakládat zbytečné peníze na mzdy zaměstnanců, kteří manipulují se zbožím a nemusí držet skladové zásoby.
Vhodné pro začínající podnikatele (provozovatele e-shopu)
Minimum rizika - provozovatel e-shopu nenese riziko neprodaného nebo vráceného zboží
Jedna databáze a jedny zásoby – snižují se náklady v prodejním řetězci a zboží se nemusí převážet ze skladu dodavatele do skladu e-shopu a naopak.
Výrazná časová úspora pro e-shop - provozovatel e-shopu se nemusí věnovat dodávce zboží, a může marketingovými akcemi zvyšovat návštěvnost stránek a počet objednávek. Tímto poklesnou průměrné fixní náklady a zlepší se vyjednávací podmínky vůči dodavatelům.
Široký sortiment zboží - e-shop může již v začátku své existence poskytnout zákazníkům široký sortiment zboží, jelikož je ušetřen nákladů na jejich skladování, nemusí vytvářet nové popisky zboží, vyjednávat podmínky s dodavateli a budovat obchodní vztahy.
Nehromadí se vrácené zboží - v případě vrácení zboží nese náklady dodavatel a pro něj toto není problém, jelikož se předpokládá, že má velký obrat, a zboží bude opět zasláno někomu jinému.
Expedice je v tomto případě velice rychlá – provozovatel e-shopu nemusí čekat na žádnou objednávku zboží. Jednoduše odešle odesílateli požadavek od zákazníka, a jemu bude zboží dodavatelem odesláno. Zboží může být odesláno ještě tentýž den, kdy zákazník uskutečnil objednávku.
Nevýhody:
Požadavek na přesnost a spolehlivost
Závislost - e-shop musí být závislý pouze na jednom dodavateli, resp. měl by být. Pokud si zákazník objedná zboží v e-shopu, tak předpokládá, že mu přijde systematicky v jedné zásilce. V případě, že by e-shop spolupracoval s více dodavateli, měl by být zákazník informován o tomto modelu. Obchodník může vyřešit tento problém tak, že poštovné účtuje za každého dodavatele zvlášť, ale tímto ztrácí model svou konkurenční výhodu ve své jednoduchosti.
Poštovné – v případě více dodavatelů hradí zákazník vícekrát poštovné.
Existence e-shopu - pokud je internetový obchod závislý pouze na jednom dodavateli, jeho existence závisí právě na něm. Rozhodne-li se dodavatel ukončit spolupráci s e-shopem nebo celkově svou existenci, e-shop je ohrožen.
Začne-li mít dodavatel potíže, přenesou se i na majitele e-shopu, jelikož dodavatel ručí za to, že bude zásilka správně a včas odeslána, majitel e-shopu toto nemůže ovlivnit, a přesto v očích zákazníka nese vinu za špatně dodané zboží on.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy