Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Co má tedy umět ten můj firemní web?

Především prodávat! Ať už nabízím výrobky či služby, pořídím si www stránky pro mojí živnost či společnost pouze v tom případě, že si dokážu představit byť jen jediný případ, kdy zákazník si mne najde na internetu a uvidí na mých stránkách něco, co si ode mne bude chtít koupit. Já mu to musím umožnit, tzv. na 1 kliknutí myší. Pojďme si v rychlosti rozebrat jednotlivé „akce“:

Zákazník si mě najde na Internetu

To zní jednoduše. Jenže jak, kdy a proč by to dělal? To jsou jen témata k zamyšlení. Slíbil jsem, že popíšu, jak prodávat přes web. Pokud jste místní švec, veterán na invalidním vozíčku a opravujete boty místním sedmi chalupám, pak asi nějaké stránky nejsou váš problém, že? Ovšem i vy je můžete použít! Co takhle, když si lidi oblíbí váš osud a začnou vám posílat a vozit boty na opravu z celého světa? Nebo jen z nejbližšího okolí?

Tvrdím, že nějakou webovou prezentaci by měl mít každý podnikatel, každá firma. Umožňuje vašim zákazníkům snadnější přístup k tomu, co nabízíte. Je to jako kdybyste byli majitelem restaurace a svému zákazníkovi poslali ochutnávku vašeho poledního menu přímo k němu domů.

O tom, jak to udělat, aby vás lidé na internetu aktivně vyhledávali si můžeme povědět jindy. Pro tuto chvíli nám musí stačit, že Web se musí umět spojit se zákazníkem! 

zemeTohle je první a poslední pravidlo, na které myslete, až budete navrhovat svůj web. Vyberte si řešení, které vám komunikaci se zákazníkem umožní, garantuje a usnadní. Píšu „navrhujete sami“. To si také zapište za uši. Čím více se vy osobně budete podílet na tvorbě vašich internetových stránek, tím více se vám prostředky (a čas, to je také kapitál, možná jediný, který v začátcích máte) na to vynaložené vrátí. Nenechte se odbýt nějakou nicneříkající, tuctovou prezentací, ideálně s okopírovanými texty. Buďte osobní, napište (nebo nechte napsat webaře) to, co je na vás osobní, unikátní, proč vás budou zákazníci chtít.

Zákazník si vybere

Zdá se to být opět samozřejmé a jednoduché. Ano, pokud se to správně udělá. I zde platí pravidlo o komunikaci, tedy návštěvník vašeho webu se musí umět celkem rychle a pohodlně dostat ke „svému“ výrobku či službě. Platí zde pravidlo, čím jednodušší bude web celkově, jasné, srozumitelné, stručné texty, přehledná navigace, dobrá funkčnost katalogu / e-shopu, možnost vyhledávání ve fulltextu a řazení zboží podle různých kritérií, tím větší komfort čeká návštěvníky vašich stránek a tím více se k vám budou vracet.

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Také, dejte si práci s co nejdetajlnějším popisem jednotlivých „položek“ vašeho podnikání, výrobků, služeb. Můžete je rozdělit do několika podstránek, nebo záložek, chcete-li, každá nahraná (a popsaná!) fotografie zvýší celkovou oblibu vašeho katalogu a jsou to dlouhodobě investované „peníze“ do SEO = vyhledavačů (SEO – Search Engine Marketing, Marketing vyhledavačů, Google, Seznam..)! Web musí umět zákazníka přivést k výrobku / službě, která ho zajímá!

Budeme-li to chtít ještě trochu rozvést, pak se snažte web budovat i s cílem, aby vzbudil ve vašem potenciálním klientovi potřebu u vás na webu nakoupit, objednat, či se „jen“ na něco zeptat.

Zákazník nakoupí

To je „závěrečná“, často podceňovaná část celé funkčnosti webu. Budete-li v ranných fázích vašeho internetového snažení spoléhat na to, že vám zákazník napíše e-mailovou objednávku, pak je to v pořádku, umožněte mu to na 1 kliknutí (ano, dejte k výrobku tlačítko „objednat“, které mu otevře e-mailového klienta nebo ho přesune v rámci vašeho webu na kontaktní formulář s předvyplněným předmětem typu „Objednávka / poptávka výrobku XYZ543..“). Pokud se rozhodnete pro vlastní e-shop (a nechají se pořídit velmi levně, v řádech tisíců korun), pak jsou tam funkce jako nákupní košík, objednávka atd.. samozřejmostí.

Nikdy netrvejte na žádné registraci, pokud to není vyloženě nutné! Nabídněte ji zákazníkovi (váš systém si jeho data zapamatuje a nebude je muset vyplňovat znovu), ale nenuťte mu ji. Dejte mu možnost učinit objednávku i s „pouhými“ údaji jako je adresa doručení, telefonní číslo pro ověření (zavoláte mu, napíšete sms před odesláním zboží), e-mailová adresa atd… Citlivě přistupujte k požadavkům na čísla kreditních karet či bankovních účtů. To si, jako samozřejmost, budete moci dovolit, až „vyrostete“, až se trochu otrkáte, pak můžete chtít i platby předem, zálohy apod..

Při tvorbě / výběru prodejní aplikace dejte přednost jednoduchosti. Ještě při vývoji testujte, testujte a testujte. Zapojte členy rodiny, kamarády, požádejte na FaceBooku vaše přátele ať „zkusí nakoupit“. Dobrý dodavatel webu vám tohle navrhne sám, mimo jiné. Můj web musí umět dokončit objednávku – s co nejmenšími nároky na uživatele!

K tomu ještě uvedu – očekávejte, že zákazník se bude často ptát na různé detaily a vy buďte připraveni jim věnovat pozornost a reagovat na ně! Například: „Na vašich stránkách jsem viděl, že čerpadlo WILO WJ 401 E má parametry ….. Mohu se zeptat, zda je možné ho použít na mé chalupě s převýšením ze studny po tlakovou nádobu 12 m?“ V co nejkratší době odpovězte a snažte se zákazníkovi nabídnout své zkušenosti a případně, vidíte-li, že by se mu hodil jiný typ výrobku, pak mu jej nabídněte (pošlete přímo odkaz na položku vašeho katalogu / e-shopu) nebo mu navrhněte jiné řešení, na němž se můžete jako dodavatel podílet! I v případě, že byste zákazníkovi nemohli momentálně posloužit, doporučte mu nějakého „konkurenta“. Vím, zní to divně, věřte mi však, že zákazník to ocení a vzpomene si na vás a příště u vás o to raději nakoupí.

Píšu tento článek jako vodítko pro začínající podnikatele a pro lidi, kteří si svoje „stránky“ budou dělat poprvé nebo už nějakou zkušenost (negativní) mají. Přistupujte k vašemu novému webu jako ke kapitálu, investici a jako součásti vašeho marketingového mixu. Nejsou to „jen stránky“, které „dneska musí mít každý, aby nebyl pozadu“. Stránky, za které „z povinnosti“ utratíte 2.000 Kč nemají ani hodnotu dvou tisíc. To je raději pošlete dětem do Afriky (ty peníze, ne ty stránky)! Přemýšlejte, plánujte, nechte si (po)radit. Buďte aktivní, studujte různé nabídky, informační zdroje, ptejte se! Postupujte stejně důsledně a nekompromisně, jako když si vybíráte soustruh, jste-li zámečník či truhlář nebo křesla, lůžka, zrcadla atd. v případě, že si vybavujete kosmetické či kadeřnické studio.

Jak si vybrat dodavatele / produkt (hotové řešení):

Dejte si pozor na jak příliš drahá, tak i příliš levná řešení. Jak jsem psal výše, „stránky za 2 tisíce“ mohou znamenat právě jen ty dva vyhozené tisíce. Stránky za 150.000? Ano, už jsem se setkal s případy, kdy začínajícímu živnostníkovi byly slíbeny úžasné zisky a první místa na vyhledávačích a že se mu objednávky jen pohrnou, když tady a teď podepíše „full service“ a smlouvu o dílo a v té smlouvě je, že tam „budete mít SEO a bla bla…“. Kamarád vysolil peníze a pak půl roku čekal na nějakou reakci od „webařů“.

Počítejte s tím, že na webu bude spousta práce, a to pořád! Myslíte-li to s podnikáním vážně (a to byste měli, jinak je tu pro vás rubrika „konec podnikání“), pak si rozhodně zvolte variantu webu, kdy si můžete většinu obsahu dodat / editovat sami. Proč platit (a čekat) za každou novinku, kterou máte v nabídce a chcete to „tam“ napsat, proč platit drahý čas odborníkovi za změnu v ceníkách či za změnu v sazbě DPH, kterou programátor do systému zanese za 1 minutu, ale to vy můžete také, máte-li tu možnost?

Starejte se o svůj firemní web jako o růži, která bude krásná a voňavá jen s vaší trpělivostí! 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!