Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Není web jako web aneb kouzlo použitelného webu

Mluví-li se o použitelnosti webu, vybaví se většině lidí především ty stránky, které použitelné nebyly: nepřehledná struktura, nejasně pojmenované odkazy, nepříjemná grafika apod. Slouží-li web k podnikání, mohou být takové chyby fatální, neboť zákazník pak z takových stránek brzy odchází. 

Použitelnost webu, to znamená, jak se člověk na stránkách orientuje, pohybuje a jak rozumí obsahu. Tvůrci webu by během vývoje stránek měli mít neustále na paměti, že návštěvník musí dostat informaci, kterou hledal. Na začátku by si tak měli položit tři otázky: Co má web prezentovat? Komu to má prezentovat? A jak to bude prezentovat?  

V odpovědi na první otázku se musí objevit předmět podnikání. Hledající i náhodný návštěvník firemních stránek by měl okamžitě poznat z textů i obrázků, co firma nabízí. Stejně tak by se měl co nejjednodušší cestou dostat k podrobnějším informacím – o nabídce, o cenách, otvírací době, způsobu objednání zboží či služby, telefonickému kontaktu či e-mailu, případně by měl mít šanci jednoduše (to v ideálním případě znamená na jedno kliknutí na jasně označený odkaz) přejít k samotnému obchodu – registračnímu či objednávkovému formuláři. 

To, komu chce firma zboží či službu prezentovat, ovlivní vizáž stránek a zejména styl textů – jiný jazyk bude na webu, kam chodí zasvěcení odborníci a jiný na webu pro širokou laickou veřejnost. Důležité je, aby kýžený zákazník textům rozuměl a vzbuzovaly v něm důvěru. Kdo bude návštěvníkem stránek, je dobré si uvědomit i vzhledem k úvahám o využívání složitějších ovládacích prvků. Tvůrci webu by měli obecně počítat s tím, že návštěvník je laik, a tak by prvky na stránkách měly být jednoduché, běžně používané. 

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Třetí otázka, jak prezentovat, míří na organizaci prvků na stránce, grafickou podobu a styl. Zde je dobré držet se několika základních pravidel:

 

Pro odkazy a navigaci:

  • stránky musí mít jasný nadpis;
  • odkazy, na něž se dá kliknout, jsou podtržené a barevně odlišené;
  • u odkazů se objevuje ručička;
  • tlačítka mají plastické okraje.

 

Pro text:

  • texty na webu nemají být příliš dlouhé (web nemusí poskytovat vyčerpávající informace, nesouvisí-li to s vaším podnikáním);
  • odstavce mají být jen několikařádkové a oddělené mezerou;
  • text musí s pozadím dostatečně kontrastovat;   
  • texty musí být nosné, jsou-li texty kvůli optimalizaci napěchované klíčovými slovy, ale nemají ambici něco sdělit, nevzbuzují důvěru.  

Existuje i řada dalších doporučení, vycházejících zejména z uživatelské zkušenosti. Řada z nich se však mění v průběhu času, tak jak se mění běžný uživatel.  

V současnosti se rozmáhá jako samostatný obor činnosti testování použitelnosti webových stránek. Specialisté analyzují, co dělá běžným uživatelům na konkrétních webových stránkách největší problémy, kdy stránky opouštějí a proč a navrhují řešení.

 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!