Mluví-li se o použitelnosti webu, vybaví se většině lidí především ty stránky, které použitelné nebyly: nepřehledná struktura, nejasně pojmenované odkazy, nepříjemná grafika apod. Slouží-li web k podnikání, mohou být takové chyby fatální, neboť zákazník pak z takových stránek brzy odchází.
Použitelnost webu, to znamená, jak se člověk na stránkách orientuje, pohybuje a jak rozumí obsahu. Tvůrci webu by během vývoje stránek měli mít neustále na paměti, že návštěvník musí dostat informaci, kterou hledal. Na začátku by si tak měli položit tři otázky: Co má web prezentovat? Komu to má prezentovat? A jak to bude prezentovat?
V odpovědi na první otázku se musí objevit předmět podnikání. Hledající i náhodný návštěvník firemních stránek by měl okamžitě poznat z textů i obrázků, co firma nabízí. Stejně tak by se měl co nejjednodušší cestou dostat k podrobnějším informacím – o nabídce, o cenách, otvírací době, způsobu objednání zboží či služby, telefonickému kontaktu či e-mailu, případně by měl mít šanci jednoduše (to v ideálním případě znamená na jedno kliknutí na jasně označený odkaz) přejít k samotnému obchodu – registračnímu či objednávkovému formuláři.
To, komu chce firma zboží či službu prezentovat, ovlivní vizáž stránek a zejména styl textů – jiný jazyk bude na webu, kam chodí zasvěcení odborníci a jiný na webu pro širokou laickou veřejnost. Důležité je, aby kýžený zákazník textům rozuměl a vzbuzovaly v něm důvěru. Kdo bude návštěvníkem stránek, je dobré si uvědomit i vzhledem k úvahám o využívání složitějších ovládacích prvků. Tvůrci webu by měli obecně počítat s tím, že návštěvník je laik, a tak by prvky na stránkách měly být jednoduché, běžně používané.
Třetí otázka, jak prezentovat, míří na organizaci prvků na stránce, grafickou podobu a styl. Zde je dobré držet se několika základních pravidel:
Existuje i řada dalších doporučení, vycházejících zejména z uživatelské zkušenosti. Řada z nich se však mění v průběhu času, tak jak se mění běžný uživatel.
V současnosti se rozmáhá jako samostatný obor činnosti testování použitelnosti webových stránek. Specialisté analyzují, co dělá běžným uživatelům na konkrétních webových stránkách největší problémy, kdy stránky opouštějí a proč a navrhují řešení.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy