Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Použitelnost, přesvědčivost a důvěryhodnost webových stránek

Vytvořit perfektní webovou stránku je velice složité a občas se může stát, že i při přechodu do ostrého provozu, se vyskytují chyby. Úspěšnost webových stránek je ovlivňována mnoha faktory, které jsou závislé na příchozích návštěvnících, kvalitě webu, jeho rozložení. Webové stránky by měly splňovat účel, pro který byly vytvořeny, nejčastějším účelem je obchod či firemní (osobní) prezentace. Pro dobré zaběhnutí webových stránek, které slouží k obchodování, je podstatná jejich použitelnost, přesvědčivost a důvěryhodnost.

 

Použitelnost

Toto kvalitativní kritérium hodnotí, kolik úsilí musí zákazník vynaložit na to, aby webové stránky dokázal používat a jak je to pro něj obtížné. Dále posuzuje, jak se zákazník dokáže pohybovat na webové stránce, celkovou logiku navigace, navigační prvky, jak umí využívat nabízené funkce a jestli s webem pracuje efektivně.  Dalšími kritérii pro správnou použitelnost je správné využívání standardních prvků, tj. zda by je našel zákazník na stejném místě na jiném webu.      V případě použitelnosti můžeme hodnotit těchto šest částí:    1)Pochopitelnost – za jak dlouho zákazník dosáhne svého stanoveného cíle   2)Efektivitu – pracuje s webem efektivně   3)Zapamatovatelnost – jak je pro zákazníka snadné zapamatovat si orientaci na webu   4)Chyby – zda udělá návštěvník nějaké chyby, jestli je udělá i při další návštěvě a jaké to jsou   5)Spokojenost – jak se zákazníkovi web používá   6)Užitečnost – zda nabízí skutečně web to, co zákazník hledal   Webová stránka musí na zákazníka působit jasně a přehledně, a tudíž musí být i použitelná. Jestliže se na ni zákazník neorientuje a není schopný najít informaci, kterou hledal, s největší pravděpodobností stránku opustí, a už se na ni nebude chtít vrátit. Raději zvolí cestu menšího odporu a požadovanou informaci najde na přehlednějších konkurenčních webových stránkách. Návštěvník by měl najít požadované informace a dojít ke svému cíli. Nepřehledný web odradí velké množství uživatelů a v případě e-shopu přijde o velké množství zákazníků.  

Přesvědčivost

Jak web zaujme uživatele a jaký mají následně zájem o nabízené produkty, takto se pozná přesvědčivost webu. Pro zvyšování přesvědčivosti jsou vynikající a úderné texty nezbytnou podmínkou. Texty by měly zdůrazňovat zejména výhody společnosti, akce, které společnost pořádá a další benefity, které pro zákazníka plynou z využití jejich služeb.  Texty musí být velice dobře strukturované, smysluplné, přesvědčivé, ale neurážlivé a neměli by na zákazníka příliš tlačit v jeho rozhodování. Měly by být informačně bohaté a přehledné.    Chyby při psaní textů na webové stránky
  • Zákazník je v textech přehlížen, text je orientován pouze na výsledek prodeje
  • Relevantní klíčová slova a fráze nejsou v textech obsaženy a vyhledavače webovou stránku nenajdou, popř. ji neumístí na přední místa
  • Texty nejsou otestovány pro vyhledávání
  • SEO je při tvorbě textů přeceňováno a je na něj kladen vyšší důraz než na texty samotné
  • Webové texty jsou přepsány z tištěných brožur
  • Texty jsou nudné, nezajímavé a zákazník si je nedočte
  • Při nějaké prodejní akci, musí být akce jasně vidět
  • Cíl textů zcela chybí, text postrádá hlavní linii a sdělení, které mělo být zákazníkům řečeno, zcela chybí
  Jak se chyb vyvarovat Při vyvarování se těchto chyb je vhodné zadat tvorbu textů copywriterovi, který se tímto psaním živí a zná pravidla pro psaní textů na web. Copywriter musí službu dokonale poznat a pochopit, aby věděl, o čem píše, a jakou službu či výrobek musí jeho texty kvalitně propagovat. Do textů vnese informaci zejména o kvalitě služby, jedinečnosti a její přínosnosti.    Základní pravidla pro vytvoření správného textu Text musí být/mít:
  • Zákazníkem pochopen a vnímán
  • Zákazník by měl být informován o tom, proč je právě pro něj daný produkt vhodný a pro přečtení textu by měl být přesvědčen o tom, že jej potřebuje a chce využít
  • Měl by být orientován za zákazníka, nikoli na produkt
  • Text musí být optimalizován pro fulltextové vyhledávače
  • Musí být možné jej vyhledat dle klíčových slov a měl by daná klíčová slova obsahovat
  • Text by měl být tvořen podnadpisy, které obsahují v názvu výtah následujícího odstavce
  • Odstavce by měly být krátké – maximálně 4 věty
  • Je vhodné používat odrážky, uživatelé tak mohou text rychleji přečíst a toto jim vyhovuje
  • Používat různé velikosti písma, zvýraznění boldem či kurzívou
  Velice často se stává, že i dobrý copywriter nemusí vytvořit vynikající text hned na první pokus. Je tedy možné napsat textů několik a následně je otestovat, který splňuje svou funkci nejlépe a je tedy nejvhodnější na web.    Jak článek otestovat?
  • Uživatelské testování
  • A/B testování, při kterém se testují dvě různé stránky na webu
Následně je možné zvolit tu nejoptimálnější variantu.     

Důvěryhodnost

S rozvojem webu a webových stránek není problém, i pro fiktivní společnost nebo pro podvodnou společnost, aby si založila e-shop či jiný obchod nebo nabízenou službu, kterou může klient zaplatit a nikdy se nedočkat odezvy. Proto pro poctivého obchodníka je nezbytně nutné, aby jeho web vypadal pro uživatele skutečně důvěryhodně a seriózně. Pro kvalitní a seriózní vzhled webových stránek je pro uživatele relevantní design, propracovanost webových stránek, dostatečné množství informací o společnosti, případně reference, certifikáty, členství v asociacích a aktualizace stránek.    Prvky posilující důvěryhodnost Uživatelé často posuzují důvěryhodnost webu podle designu, který pomáhá budovat značku a přiláká na web nové návštěvníky. Další nutnou podmínkou pro vytvoření úspěšného webu, je jeho obsah. Pokud je obsah kvalitní, značí to, že i web je kvalitní a důvěryhodný. Obsah by měl být přehledný, informačně bohatý a aktuální. Další známkou důvěryhodnosti jsou reference od uživatelů, kteří navštěvují web a lákají k návštěvě i další zákazníky.  Společnost s kladnými referencemi působí na zákazníky i na obchodní partnery důvěryhodně a snadněji se rozrůstá o nové příznivce i o nové obchodní partnery. K budování důvěry napomáhá i zveřejnění referencí obchodních partnerů na webu společnosti či reklama v médiích.   Co nesmí na webových stránkách chybět Na webových stránkách by se měl objevovat i kontakt společnosti, který mohou zákazníci využít. Veškeré kontakty musí být aktuální a mělo by jich být více (e-mail, skype, ICQ, telefon, mobilní telefon, adresa-sídlo společnosti, kontaktní adresa).    Provozovatel komerčního webu je povinen ze zákona uvést vždy identifikační údaje firmy: 
  • Obchodní jméno společnosti
  • Identifikační číslo
  • Údaj o zápisu v obchodním rejstříku a spisovnou značku
  • Sídlo právnické osoby, resp. bydliště fyzické osoby
  • Kontaktní údaje, které jsou aktuální
  Gramatické chyby, nepřesné stylistické vyjadřování, špatně napsané texty snižují důvěryhodnost webu a působí velice neprofesionálně. Naopak získané certifikace či účast v asociacích důvěryhodnost webu zvyšují. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!