AdMonitoring je projekt, který monitoruje reklamní aktivity na českém internetu. Mezi hlavní formy sledované reklamy patří obrázková, flashová, textová a kombinovaná reklama. AdMonitoring umožňuje jak odhadovat reklamní investice vložené do jednotlivých kampaní, tak sledovat použitou kreativitu. Projekt je aktivitou Sdružení pro internetovou reklamu (SPIR).
Vzhledem k povaze internetu jako mediatypu nabízejícímu široké spektrum inzertních možností je AdMonitoring založen na kombinaci postupů přímých deklarací spolupracujících médií, monitorovacím robotovi a zpětné kontrole ve spolupráci s mediálními agenturami.
ceníkové centrum - databáze ceníků shromažďují informace o reklamě od spolupracujících médií (ceny, plány kampaní, reklamní výkon)
skenovací robot Nettrack - identifikuje potenciální reklamu na všech monitorovaných médiích
analýza dat - interní kontrola dat a audit výstupů prováděný mediálními agenturami
Výstupy přinášejí informace o výši reklamních investic do jednotlivých kampaní. Data jsou publikována na měsíční bázi prostřednictvím online aplikace a výstupů pro uživatelské aplikace. Kampaň nese kromě názvu a volitelného detailního popisu informaci o zadavateli, značce, produktové kategorii, mediální a kreativní agentuře.
Online aplikace není veřejně přístupná. SPIR několikrát za rok zveřejňuje obecné výsledky ohledně vývoje internetového trhu. Konkrétní údaje o kampaních, výkonech a populárních reklamních formátech či způsobech placení zůstávají veřejnosti utajeny.
v ČR roste oblíbenost sociálních sítí – v roce 2008 používalo sítě 12% uživatelů internetu, v roce 2012 už 54%
v roce 2012 nakoupilo online o 14% internetových uživatelů více než v roce 2008
dlouhodobé oblibě se těší tradiční internetové vyhledávače – Google, Seznam nebo Bing využívá zhruba 86% uživatelů
v říjnu 2012 přesáhl výkon tří předních zapojených medií ve video reklamě 22 milionů Kč v ceníkových cenách (Seznam.cz, CET 21, Mafra)
v květnu 2013 zadavatelé internetové display reklamy využili reklamní prostor v celkové ceníkové hodnotě 613 milionů korun, došlo k meziročnímu nárůstu téměř o čtvrtinu (nejvíce investoval Internet Mall - 42,5 milionů korun)
AdMonitoring pomáhá lépe definovat inzertní výkon českého internetu. Na druhé straně není v jeho možnostech spočítat vše do haléře. Navíc dochází ke zkreslení, protože projekt operuje s ceníkovými cenami. Ty reálné jsou ve skutečnosti nižší kvůli agenturním či individuálním slevám. A v neposlední řadě výkony evidované v AdMonitoringu zatím nevypovídají o celém trhu. Do projektu se například nezapojil jeden z hlavních hráčů Google.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy