Affiliate program je marketingový nástroj internetových firem, který funguje na provázanosti stránek prodejce produktu a stránek, které produkt doporučují.
Někdy se také může označovat jako provizní systém, který umožňuje přivýdělek webmasterům tím, že budou propagovat daný výrobek nebo službu na svých stránkách.
Vhodným příkladem je provozovatel eshopu a majitel webu, kde má být reklama umístěna. Provozovatel eshopu bude platit za umístěnou reklamu majiteli stránek formou provize z prodeje, který se uskuteční právě díky reklamní ploše na stránkách partnera.
V České republice nejznámější affiliate programy provozuje Invia, Aukro nebo Vivantis. V zahraničí je to hlavně trh cestovního ruchu – ubytování, letenky nebo dovolené.
Z pohledu zadavatele
Affiliate marketing je nejvhodnější formou, která zvyšuje motivaci na straně poskytovatelů reklamního prostoru a současně minimalizuje náklady, protože ty jsou pouze v případě, kdy zadavatel získá nového zákazníka.
Provozovatel eshopu tedy získává reklamu, která se vždy sama zaplatí a získá celou řadu nových návštěvníků a zákazníků.
Z pohledu majitele webu
Affiliate program je možností zisku z reklamních prostor. Pokud navíc spolu web a daný výrobek nebo služba souvisí návštěvníky až tak neobtěžuje.
Webmaster umístí na svůj web bannery odkazující na daný eshop. Tyto bannery přivádějí na eshop nové potenciální zákazníky. Pokud si zákazník, který přišel do eshopu přes daný banner něco objedná, majiteli webu bude vyplacena provize.
Z tohoto sytému mají tedy prospěch obě strany. Případnými nevýhodami affiliante marketingu je problém shánění vhodných partnerů, údržba a úvodní zavedení spolupráce, což nese určité počáteční náklady.
Pokud se rozhodnete pro affiliate program, je potřeba správně naplánovat:
Výše provize
To je samozřejmě první věc, která bude vaše potenciální partnery zajímat. Při stanovení provize si nejdříve zjistěte situaci u Vaší konkurence a případně jiných programů. Partner si někdy totiž nemusí vybrat podle konkrétního oboru, ale propaguje ty produkty, které mu maximalizují zisk.
Výše provize v rámci affiliate programů je mezi 10 až 30 % nebo pevná částka (200 Kč za prodej, 1Kč za návštěvníka, 150 Kč za vyplnění formuláře atd.) v závislosti na typu.
Nejčastější typy provize
Na co se dále zaměřit?
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy