Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Astroturfing

Astroturfing je moderní nekalá marketingová metoda, která může být vnímána jako jedna z forem guerillového marketingu. Zadavatel reklamy se snaží na zboží, službu či politický názor vyvolat falešný dojem pozitivní spontánní reakce spotřebitelů či příznivců.

Jedná se o formální PR kampaně, které se snaží skrýt plánované komerční či politické sdělení a navodit dojem nezávislé reakce veřejnosti. Probíhat mohou v televizi, rozhlase, na internetu či v rámci politických demonstrací.

Astroturfing je protipólem grassroots marketingu, u kterého podpora určitého výrobku nebo služby opravdu vychází přirozeně od zákazníků, kteří si zboží navzájem doporučují a šíří dobré jméno. Naopak astroturfing značí cosi umělého, zmanipulovaného. Rafinovaně se snaží podnítit ostatní k záměrnému šíření požadovaných informací, nebo vyvolání kýžených nákupních reakcí.

Masivní nástup internetu dal astroturfingu bohatší pole působnosti. Praktikuje se například zakládáním blogů, kde je produkt vychvalován. Může jít i o účast v online diskusích. Zdánlivě autentické výpovědi, které mají v očích veřejnosti zvýšit hodnotu produktu, jsou však vytvářeny organizovaně – zaměstnanci firmy či PR profesionály.

Základní nástroje astroturfingu

  • falešné čtenářské dopisy

    Mám zájem, jak si mohu objednat?

    Volejte: +420 607 044 665

    Pište na: info@altaxo.cz

  • hlasování v anketách

  • telefonáty do rozhlasových a televizních pořadů

  • zaplacení podporovatelé v publiku při politických debatách

  • falešné blogy

  • zmanipulované příspěvky v diskusích a na sociálních sítích

Chyby astroturfingu

  • nedokonalé falešné uživatelské profily na internetu

  • odesílání komentářů z firemní Wi-Fi

  • několik identit vytvořených z jedné IP adresy

  • kopírování a opakování příspěvků v různých fórech

  • podezřele rychlé reakce v diskusích

Metoda čerpá z předpokladu, že obecenstvo přijme prezentovaný obsah lépe, než kdyby se jednalo o klasickou reklamu. Tradičním inzertním sdělením věnují lidé pouze omezenou pozornost a většinou k reklamě přistupují s nedůvěrou. Navíc náklady na astroturfing jsou minimální.

Astroturfing může být levnou účinnou agresivní přesvědčovací technikou, ale z etického hlediska je nepřijatelný. Navíc riziko odhalení podobné kampaně je poměrně velké a nese s sebou velkou hrozbu pošramocení dobrého jména firmy. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!