Astroturfing je moderní nekalá marketingová metoda, která může být vnímána jako jedna z forem guerillového marketingu. Zadavatel reklamy se snaží na zboží, službu či politický názor vyvolat falešný dojem pozitivní spontánní reakce spotřebitelů či příznivců.
Jedná se o formální PR kampaně, které se snaží skrýt plánované komerční či politické sdělení a navodit dojem nezávislé reakce veřejnosti. Probíhat mohou v televizi, rozhlase, na internetu či v rámci politických demonstrací.
Astroturfing je protipólem grassroots marketingu, u kterého podpora určitého výrobku nebo služby opravdu vychází přirozeně od zákazníků, kteří si zboží navzájem doporučují a šíří dobré jméno. Naopak astroturfing značí cosi umělého, zmanipulovaného. Rafinovaně se snaží podnítit ostatní k záměrnému šíření požadovaných informací, nebo vyvolání kýžených nákupních reakcí.
Masivní nástup internetu dal astroturfingu bohatší pole působnosti. Praktikuje se například zakládáním blogů, kde je produkt vychvalován. Může jít i o účast v online diskusích. Zdánlivě autentické výpovědi, které mají v očích veřejnosti zvýšit hodnotu produktu, jsou však vytvářeny organizovaně – zaměstnanci firmy či PR profesionály.
falešné čtenářské dopisy
hlasování v anketách
telefonáty do rozhlasových a televizních pořadů
zaplacení podporovatelé v publiku při politických debatách
falešné blogy
zmanipulované příspěvky v diskusích a na sociálních sítích
nedokonalé falešné uživatelské profily na internetu
odesílání komentářů z firemní Wi-Fi
několik identit vytvořených z jedné IP adresy
kopírování a opakování příspěvků v různých fórech
podezřele rychlé reakce v diskusích
Metoda čerpá z předpokladu, že obecenstvo přijme prezentovaný obsah lépe, než kdyby se jednalo o klasickou reklamu. Tradičním inzertním sdělením věnují lidé pouze omezenou pozornost a většinou k reklamě přistupují s nedůvěrou. Navíc náklady na astroturfing jsou minimální.
Astroturfing může být levnou účinnou agresivní přesvědčovací technikou, ale z etického hlediska je nepřijatelný. Navíc riziko odhalení podobné kampaně je poměrně velké a nese s sebou velkou hrozbu pošramocení dobrého jména firmy.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy