Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Bannerová slepota

V lepším případě ignorance, v horším případě nenávist. Tak mluví internetoví odborníci o reakcích uživatelů na jeden z nejstarších internetových reklamních formátů. Bannerovou slepotou je označována tendence ignorovat reklamní plochy, a to i pokud obsahují žádané informace. Uživatelé si natolik zvykli na typické tvary, animace a umístění bannerů, že je skoro vůbec nevnímají.

Termín vzbudil pozornost v roce 1998, kdy byla zveřejněna studie o Banner Blindness. Autoři pomocí několika experimentů prokázali, že návštěvníci nevnímají obsah banneru. Uživatelé dostali za úkol najít na stránce informaci. Pokud byla umístěna v obsahové části webu, hledání bylo úspěšné. Pokud však byla informace umístěna do bannerů, většina uživatelů ji nebyla schopna nalézt.

Důvody bannerové slepoty

Zpočátku byly bannery úspěšným formátem, ale za pád na okraj zájmu může přesycenost webových stránek nekvalitně zpracovanými a informačně nehodnotnými reklamními formáty. Nejčastěji kolují neprofesionální výtvory ve výměnných reklamních systémech.

Úspěšnost bannerů měřená poměrem kliků k počtu zobrazení je přímo úměrná k vyspělosti a zkušenosti návštěvníků. Noví uživatelé klikají vždy více. Bannerová slepota funguje podobně jako reklamní letáčky ve schránce. Většinou putují rovnou do koše, ačkoli někdy obsahují celkem užitečné informace. Ani display bannery bychom neměli úplně zatracovat.

Poklesu prokliků se věnují četné studie, které zjistily, že se liší čtení papírového a internetového média. Zatímco standardní tištěné periodikum vstřebávají čtenáři slovo od slova, webovou stránku pouze skenují. V textu vyhledávají zajímavé informace. Chování uživatelů internetu se snaží mapovat i teplotní mapy, které zachycují nejsledovanější místa na obrazovce.

Slepotu lze omezit. Řešením ale není zvětšení banneru. Dominance grafiky nad obsahem je na internetu neúčinná. Klíčové jsou odpovědi na otázky: Kam banner umístit? Co na banner dát? Pozice banneru ovlivňuje jeho viditelnost a potažmo proklikovost. Naději na úspěch si může dělat pouze reklama, která má pro uživatele nějaký význam a zároveň je originálně zpracovaná.

Bannerová slepota je jen přirozená reakce uživatelů internetu na přetlak obchodních sdělení. Je to návyk, který si po určité době vypěstuje prakticky každý uživatel. Agentury se proti slepotě snaží bojovat nasazováním nových atraktivnějších reklamních formátů, nebo se bannerů zastávají coby vhodného kanálu k propagaci značky. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!