Crowdfunding je způsob získávání peněz formou sbírky. Nabízí alternativní možnost k realizaci projektů. Internet skýtá bohaté možnosti, jak podobné sbírky nejen medializovat, ale také technicky dobře ošetřit, aby chránil dárce před zneužitím prostředků a příjemci ušetřil složitou účetní režii.
altruistický model – dárci kromě dobrého pocitu za finanční příspěvky nic nezískají
za dary bonusy – odměny v podobě poděkování v titulcích, darování CD či vstupenky na představení, role ve videoklipu
Nutnou podmínkou projektu je kreativita, která dav konzumentů promění v donátory. Nejedná se o investice. Dárci nemají na projektu přímý podíl. Crowdfunding se nehodí pro získávání peněz na klasické podnikatelské cíle, protože zde většina lidí očekává ziskovost a případný podíl ze zisku.
funguje především u kreativních projektů, které dokážou nadchnout průměrného spotřebitele
cílí buď na co nejširší kategorii spotřebitelů, anebo na velmi loajální skupinu
neobstará miliony, smysluplná částka se pohybuje okolo 100 až 200 tisíc korun
výhody projektu musí být komunikovány stručně a jasně
uživatelé musí mít pocit, že se stávají součástí nějakého hnutí
klíčová je příprava – je nutné znát zákazníky/přispěvovatele, mít připravenou marketingovou kampaň, způsob komunikace na sociálních sítích, komunikace s médii
crowdfunding není sprint, ale maraton
je nutné počítat s bonusy – prémiový mix by měl pamatovat na drobné i klíčové dárce
práce nekončí úspěšnou sbírkou – následuje poděkování, zpětná vazba, udržování kontaktu
lépe se financují alternativní projekty než klasický mainstream
Velký význam mají sociální sítě, které umožňují oslovit lidi, které autor projektu zná a kteří mu věří. Získávat peníze od zcela neznámých lidí je velice obtížné. Crowdfunding může být velice zajímavým zdrojem financování, ať už jde o hudbu, film nebo počítačové hry. Nabízí způsob, jak omezit internetové pirátství. Hudba, film, kniha, které ještě nevznikly, se totiž nedají ukrást.
Klíčem k úspěchu je neustálá komunikace s fanoušky. Určitě také pomůže renomé a předem vybudovaná základna příznivců. Je zároveň jasné, že na velkou část projektů se peníze vybrat nepodaří. Weby, které se crowdfungingu věnují, nemotivuje čirý altruismus, nýbrž obchodní profit. Čistá provize se pohybuje okolo 3 až 5% v případě dosažení cílové částky.
Mezi úspěšné provozovatele crowdfundingu se řadí americká platforma Kickstarter.com, mezinárodní Indiegogo.com či česká Hithit.cz. Na druhé straně, pokud projekt na crowdfundingové platformě neuspěje, může to poškodit reputaci firmy.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy