V reálném životě se snažíte, aby o vašem podniku lidé mluvili a aby o vás jiní lidé co nejvíce slyšeli. Úkolem linkbuildingu je zajistit, aby se o vás na internetu vědělo a četlo. Je to taková webová obdoba public relations.
Existuje spousta nepravděpodobných variant toho, jak se může potenciální zákazník dostat na vaše webové stránky. Nejlépe se k vám ale lidé dostanou přes vyhledávače, internetové katalogy a v neposlední řadě odkazy na jiných stránkách.
Pokud na stránce A nalezneme odkaz na stránku B, jedná se o zpětný odkaz stránky B. Takové odkazy rozlišujeme na interní a externí, a to podle toho, zda odkazují v rámci jednoho webu, nebo úplně zvenčí.
Externí odkazy, tedy odkazy umístěné jinde než na vašem webu, jsou častým způsobem, jakým se k vám potenciální klient dostává. Externí odkazy zajistí návštěvnost vašich webových stránek, bez níž by sebelepší stránky byly v podstatě k ničemu.
Proč si na linkbuildingu dát záležet
Moderní vyhledávače založené na fulltextu pracují s tzv. odkazovou popularitou. Obecně platí, že čím víc odkazů na vaši stránku lze na internetu najít, tím lepší pozice dosáhne ve výsledcích vyhledávání. Čím lepší pozici máte, tím větší množství potenciálních zákazníků vás může navštívit. Zpětné odkazy je také dobré mít na stránkách se stejnou nebo velmi podobnou tematikou jako je ta vaše. Pokud se zabýváte prodejem sportovního náčiní, věřte, že ze stránek okresního šachového kroužku se k vám návštěvníci moc nepohrnou.
Zpětné odkazy je vhodné dávat na stránky jiných firem, zejména partnerských, na stránky odkazující k vaší konkurenci, do katalogů a registrací e-shopů, na oborové a zájmové portály, na inzertní servery, stránky profesních asociací, na zpravodajské portály, portály s novinkami a na přehledy článků.
Důležité je vědět i to, kam je zbytečné odkazy dávat. Na mnohých webech je můžete umístit zdarma, jenže tu možnost mají další tisíce i desetitisíce snaživých lidí. Váha odkazu tak bývá zcela minimální. Říká se tomu FFA – free for all – zdarma pro všechny.
Rovněž je takřka nepoužitelný tzv. patičkový odkaz, s nímž se můžeme setkat většinou v e-shopech. Poznáme ho jednoduše tak, že kromě toho, že je většinou na konci stránky (odtud název patičkový), odkazuje na e-shop s úplně jiným zbožím. Je to např. odkaz na e-shop se zahradními sekačkami, přičemž vy jste na e-shopu s výpočetní technikou.
Pravidla pro odkazy
Existuje několik zásadních pravidel, jež je třeba dodržet, aby byl odkaz přínosný. Pravidla jsou následující:
Druhy linkbuildingu
Linkbuilding je široký pojem a má několik kategorií. Může zahrnovat např. registraci do katalogů, publikaci PR článků, psaní příspěvků do diskuzí, výměnu odkazů aj.
Nepřímý linkbuilding
Nepřímý linkbuilding využívají zpravidla komerční weby, které se potýkají s věčným problémem – provozovatelé a majitelé webu nechtějí na komerční weby odkazovat, popř. za takové odkazy čekají přemrštěné odměny.
Princip je jednoduchý – odkazujte na stránky, které odkazují na vás. Nutné je ale vědět, že hodnota nepřímého odkazu je několikanásobně nižší než hodnota odkazu přímého. Následující schéma vysvětlí:
A à B à C à D
Stránka A odkazuje na B, B odkazuje na C, C odkazuje na D. D je vaše stránka. Odkazujte proto na A… Nic složitého, že?
Jak na kvalitní linkbuilding
Jako většinu záležitostí, které vám mají zajistit lepší pozici na internetu i v reálném světě, můžete svěřit linkbuilding do rukou profesionálů a specialistů. Je totiž více než jasné, že to nebude ztracená investice.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy