Smyslem kooperace či online partnerství je vzájemná pomoc a podpora na trhu. Vzájemnou spolupráci mohou navázat jakékoliv subjekty. Cílem efektivní součinnosti by měl být prospěch všech zúčastněných stran, kterého by samostatně nedosáhly. Kooperace může probíhat jak mezi dvěma weby, tak mezi několika portály najednou.
Internet otevírá pro marketing široké pole působnosti. Jediná společnost není schopná pojmout ho jako celek. Naopak trend vede spíš k úzkoprofilové specializaci. Firma může spolupracovat s jinými podobně zaměřenými weby, nebo si naopak vybrat partnera, který pro ni není přímou konkurencí.
Záleží na přístupu a marketingové filozofii. Buď chce správce webu uživatelům nabídnout komplexní služby v daném segmentu, nebo naopak rozšířit nabídku o další služby, které přímo s jeho podnikatelským záměrem nesouvisí. Žádoucí je získat výhodu oproti konkurenci.
Spolupráce by měla přivést nové návštěvníky, obohatit obsah i komunitu uživatelů. Partnerství může být založeno na vzájemné výměně reklamy, poskytování obsahu, zobrazování upoutávek na druhý web apod.
Na internetovém trhu působí firmy, které se na online partnerství a kooperaci soustředí. Spolupracují s mediálními a reklamními agenturami, vytipovávají vhodné kandidáty a zprostředkují kontakt. V drtivé většině případů se jedná o společnosti s rozličnou sílou a velikostí, proto podmínky a pravidla vzájemné spolupráce musí upravovat smlouva.
Jedním z příkladů online partnerství je tzv. rozcestník. Jedná se o propojení obsahové i finanční. Na dané doméně se zobrazuje obsah několika dílčích webů a materiály přesměrovávají uživatelé na jednotlivé internetové stránky. Slučující portál může čtenářům nabízet zajímavější obsah a inzerentům vyšší návštěvnost (vyšší počet potenciálních zákazníků). Podobně by měly ze součinnosti těžit i partneři.
Partnerské programy nabízí i giganti českého internetového prostředí. Seznam díky programu Sklik Partner umožňuje provozovatelům webových stránek umístit na své stránky reklamní boxy s inzeráty reklamního systému Sklik. Z prokliků inzerátů získává partner podíl na zisku – provizi.
Podobnou službu nabízí i Google. Například Partnerský program YouTube autorům poskytuje zdroje a příležitosti ke zlepšení dovedností, vytvoření základny fanoušků a vydělávání peněz. Weby mohou s Googlem navázat partnerství i za účelem zobrazování reklam.
zisk nových návštěvníků
obohacení obsahu
zisk konkurenční výhody
vzájemná výměna reklamy
zisk nových inzertních partnerů
ztráta suverenity v rozhodování
z kooperujícího webu se může stát konkurenční
potenciální ohrožení dobrého jména firmy
omezení inzertního prostoru
závislost na třetí straně
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy