Elektronické podnikání souvisí s rozvojem internetu, softwarových technologií, hardwaru a telekomunikací. E-business nepředstavuje pouze elektronické obchodování nebo rezervační systémy. Je to zároveň cesta, jak usnadnit komunikaci s partnery, jak dosahovat úspor použitím společného (elektronického) jazyka, jak komunikovat kdykoliv s kýmkoliv a odkudkoliv.
E-business umožňuje elektronické nákupy, řízení dodavatelského řetězce, elektronické zpracování objednávek, spolupráci s obchodními partnery. E-business lze provádět pomocí webu, internetu, intranetu, extranetu, nebo vzájemnou kombinací. Mezi nejvyužívanější modely E-businessu patří e-shopy, e-aukce, e-commerce, elektronické zadávání veřejných zakázek a virtuální komunity.
Interní obchodní systémy
Komunikace a spolupráce
E-commerce
Elektronické podnikání nabízí více než pouze finanční profit. Přináší velké usnadnění administrativních operací a tím i úsporu času, efektivní využívání technologií, usnadňuje komunikaci mezi obchodními partnery, úřady i v rámci celé společnosti.
E-business na druhé straně naráží na omezení či přiměřené požadavky. Moderní technologické prostředky nestačí pouze zakoupit, je potřeba je umět využívat a spolupracovat s partnery, které mají podobné vybavení, jinak se investice míjí účinkem. Důležitá je opodstatněnost a výnosnost investic.
Situaci na trhu zásadním způsobem ovlivňuje globalizace. Vzdálenosti, společenské i kulturní rozdíly se zmenšují. Globalizace snižuje náklady na přepravu zboří, peněz, lidí i informací. Na druhé straně smazává kulturní odlišnosti a výjimečnost daných lokalit. Různobarevnost se mění na jednotvárnost.
Pro vrcholové manažery se stává klíčovým pracovním úkolem orientace v informačním světě. Technologie urychlují výměnu informací a tím se snižuje čas na analýzu a vyhodnocování nových zpráv. Je důležité filtrovat informace a dávat jim správné priority. Z rešerše pak vychází kvalita a spolehlivost vizí a rad.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy