E-Commerce, elektronické obchodování, využívá k prodeji zboží a sužeb elektronická média, resp. internet. Zákazník si prostřednictvím této služby zboží prohlédne, vybere, objedná a zaplatí. A v tomto elektronickém placení spočívá význam E-commerce.
K plnohodnotnému využívání e-commerce je třeba správného použití internetového marketingu. Tento typ marketingu se nejčastěji využívá k online prodeji produktů a služeb, a k marketingové komunikaci.
Proč využívat E-commerce
Stále více zákazníci upřednostňují snazší cestu nákupu, výběru a odběru zboží, a i objednání služeb. V případě elektronického objednání a zaplacení zboží či služeb, získají zákazníci i prodejci řadu výhod.
Mezi výhody pro zákazníky patří:
- Snadná dostupnost
- Zákazníkovi nabízí široký výběr zboží často za nižší ceny, než v běžném kamenném obchodě
- Rychlý a snadný výběr zboží, téměř nulové transakční náklady
- Velice pohodlné
- Široký sortiment, jelikož sklady jsou větší, a nejsou tak omezené jako v kamenném obchodě
- Zákazníci jsou často informováni prostřednictvím newsletteru, a proto je pro ně orientace v novinkách a akčních cenách snazší, a nemusí věnovat tolik času na získání informací
- Snadné placení přes internet platební kartou, anebo na účet
- Pro bezpečí objednávky a zákazníkův přehled, je možné sledovat stav objednávky, popř. i kde se právě zaslaný balík nachází
- Pro prodejce jsou náklady velice nízké, může si dovolit snížit ceny a více zboží prodá
Mezi výhody pro prodejce patří:
- Jednodušší práce a manipulace se zbožím
- Méně personálu
- Absence nákladů na pronájem prodejního místa, celkově nižší režijní náklady
- Komunikace se zákazníky prostřednictvím emailu, Skype či telefonu – toto velice usnadní celkovou komunikaci a i sníží náklady
- Snadno a pružně může podnikatel změnit nabídku zboží
Obavy z E-commerce
Ve Spojených Státech je tento princip nakupování zcela běžný, a spotřebitelé e-commerce využívají daleko více než v Evropě.
Čeho se spotřebitelé obávají:
- Podvodných firem
- Často se spotřebitelé obávají, že jim zboží nebude doručeno včas, nebo že bude poškozené
- Platby přes internet nejsou u starší generace oblíbené, a raději využívají plateb na dobírku
- Velké procento spotřebitelů si raději věc koupí v obchodě, protože ji obdrží ihned a může si ji vyzkoušet
I přes obavy z E-commerce je tento způsob nákupu stále žádanější, a je pouze otázkou času, kdy bude v Evropě stejně oblíben jako ve Spojených Státech.