Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Roční zúčtování

Měsíc březen je měsícem, kdy jsou OSVČ povinni podat na finanční úřad Danové přiznání, a to nejpozději do 1. 4. 2013. Tato skutečnost se týká i těch zaměstnanců, kterým zaměstnavatel daňové přiznání nezpracoval. Jedná se o zaměstnance, kteří mají více než jedno zaměstnání, nebo měli v uplynulém kalendářním roce jiné příjmy než pouze od svého zaměstnavatele, například z prodeje nemovitosti, bytu, dědictví či zrušení pojistky.

Prodloužený termín podání Daňového přiznání do konce 1. 7. 2013 platí pro ty poplatníky, kteří mají tak zvaný daňový odklad a na finanční úřad doloží do konce dubna Plnou moc pro daňového poradce, opatřenou kulatým razítkem poradce.

OSVČ jsou navíc povinni podat do 3.5.2013 na zdravotní pojišťovnu a OSSZ (KSSZ, PSSZ) Přehled příjmů. Tato povinnost se týká všech, kteří činnost OSVČ vykonávali nejméně jeden den v uplynulém kalendářním roce. V případě, kdy OSVČ má daňový odklad, to znamená, že jeho účetní agendu zpracovává daňový poradce, musí o této skutečnosti informovat výše jmenované úřady, a to tím způsobem, že nejpozději do 30.4.2013 doloží kopii Plné moci daňového poradce. Po doložení je OSVČ povinen podat Přehled nejpozději do 1.8.2013.

Pokud zpracovává daňové přiznání účetní nebo daňová firma, je pro správné zpracování nutné odevzdat pracovníkům veškeré podklady. Kromě účetních dokladů o příjmech a výdajích, předkládá poplatník účetní i další doklady, jako je např. originál Potvrzení příjmů a funkčních požitků vystavený zaměstnavatelem, v případě OSVČ tak zvané inventury plateb, které zasílá zdravotní pojišťovna a ČSSZ, úvěrové smlouvy a Potvrzení o čerpání úvěru, Potvrzení o studiu. Pokud má poplatník uzavřeno životní nebo důchodové pojištění, pak přikládá potvrzení z pojišťovny.

 

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Při zpracování formuláře pro OSSZ (KSSZ, PSSZ) a zdravotní pojišťovnu je velmi důležité uvést zda se jedná o činnost hlavní nebo vedlejší, a v případě vedlejší činnosti na formulářích vyznačit konkrétní důvod vedlejší činnosti. Pokud došlo u OSVČ ke změně vedlejší a hlavní činnosti během kalendářního roku, a o této skutečnosti nejsou úředníci informováni, je nutné přiložit patřičný doklad k formuláři (např. potvrzení o zaměstnání, potvrzení o studiu, potvrzení o pobíraní rodičovských dávek, atd). Důvody vedlejší činnosti musí OSVČ doložit nejpozději v kalendářním měsíci, následujícím po měsíci ve kterém byl přehled podán. Jinak je činnost považována za činnost hlavní a k pozdějšímu doložení důvody úřady nepřihlíží.

Upozorňujeme, že pokud je formulář podán formou e-podání, je nutné potvrzení o důvodu vedlejší činnosti zaslat na adresu úřadu nejpozději do měsíce, který následuje po měsíci ve kterém byl přehled podán. Pokud je zasílám přehled pomocí datové schránky je možné přidat pouze jednu přílohu. Ostatní je třeba odeslat jiným způsobem.

Formuláře pro všechny úřady jsou k vyzvednutí na jmenovaných úřadech, naleznete je i na webových stránkách úřadů a webových stránkách zaměřených na ekonomiku. Formuláře jsou také součástí aktualizací účetních programů. Po vyplnění musí být formuláře originálně podepsány. Pro podání lze využít i datovou schránku nebo e - podání (vyžaduje vlastnictví elektronického podpisu). Vyplněný formulář je třeba odevzdat v zákonném termínu. O jeho odevzdání je možné domluvit se i s účetní. Pozor na datum při posílání poštou, například OSSZ (KSSZ, PSSZ), považuje za den odevzdání den, kdy byl formulář převzat podatelnou úřadu.

Doplatky, které vznikly při ročním zúčtování na finančním úřadu, zdravotní pojišťovně a OSSZ (KSSZ,PSSZ) jsou splatné do 8 dnů ode dne podání formuláře. Pokud byl formulář podán po termínu, lhůta 8 dnů se počítá ode dne, kdy měl být formulář nejpozději podán.

Doporučujeme zvláště v případě, kdy nemáme možnost být při zpracování formuláře příslušným úředníkem (některé úřady tuto možnost neumožňují):

  • uvést na vyplněný formulář platný telefonický kontakt nebo emailovou adresu (lze i na účetní)

  • po obdržení „vyúčtování“ vše zkontrolovat, popřípadě požádat o pomoc účetní. V případě nesrovnalostí kontaktovat patřičný úřad. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!