Ze zákona o účetnictví vyplývá účetní jednotce neboli fyzické, či právnické osobě vedoucí účetnictví, povinnost uzavřít k poslednímu dni účetního období účetní knihy což je zpravidla 12 po sobě jdoucích kalendářních měsíců a sestavit účetní závěrku. Účetní uzávěrka zahrnuje doúčtování všech účetních případů k poslednímu dni účetního období, výpočet a zaúčtování zisku, daně z příjmu a uzavření účetních knih. Vyvrcholením účetní uzávěrky je sestavení účetní závěrky.
Z níže uvedených fází sestává účetní uzávěrka:
Doúčtování operací k poslednímu dni období - Tato fáze se týká zejména doúčtování kurzových rozdílů, časového rozlišení, dohadných položek, opravných položek a rezerv, zásob na cestě a při účtování zásob i převedení počátečních a koncových stavů.
Zjištění HV, výpočet daně, uzavření knih - Zahrnuje zjištění obratů účtů rozvahových i výsledkových a výsledku hospodaření a uzavření účetních knih. Na základě zjištěného hospodářského výsledku se vypočte a zaúčtuje daň z příjmů, odložená daň a může se provést definitivní uzavření účetních knih. Účty nákladů a výnosů se převádí na účet 710 - Účet zisků a ztrát a tím se vynulují. U účtů rozvahových se převádí zůstatky do nového období přes účty 702 a 701 - konečný a počáteční účet rozvažný.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy