Ke správnému stanovení daně z příjmů je pro účetní jednotku vhodné vést daňovou evidenci finančního leasingu. Obsahem této evidence je přehled jednotlivých leasingových smluv a jejich průběh.
Finanční leasing je pronájem majetku, který se po skončení pronájmu stává za úplatu majetkem nájemce, pokud je v nájemní smlouvě uvedeno, že budou na nájemce převedena vlastnická práva.
Majetek nabytý formou finančního leasingu je třeba evidovat na samostatné inventární kartě, která by měla obsahovat:
Aby mohl podnikatel zahrnout nájemné u finančního leasingu do daňově uznatelných výdajů, je nutné splnit základní podmínky:
1. Minimální doba trvání finančního leasingu – pro daňové účely musí nájem hmotného movitého majetku trvat minimálně dobu odpisování uvedenou v § 30 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále jen „Zákon o daních z příjmů“¨). U nemovitostí je tato doba minimálně 30 let.
2. Ukončení leasingu a kupní cena – po skončení nájemní smlouvy musí být převedena vlastnická práva z pronajímatele na nájemce. Kupní cena nesmí být vyšší než cena zůstatková, kterou by majetek měl při rovnoměrném odepisování.
3. Ukončení leasingu a zařazení do obchodního majetku – po skončení nájmu musí být věc zařazena do obchodního majetku, což znamená, že majetek zapíšeme do evidence obchodního majetku v daňové evidenci.
V průběhu trvání finančního leasingu u hmotného majetku, který lze dle Zákona o daních z příjmů odepisovat, se u poplatníků, kteří vedou daňovou evidenci, za daňově uznatelné nájemné považuje poměrná část sjednaného nájemného za zdaňovací období.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy