Kromě deníku příjmů a výdajů musí podnikatel vést i evidenci daně z přidané hodnoty (DPH), která je upravena § 100 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty.
Povinnost vést daňovou evidenci mají fyzické osoby, které jsou registrovány k dani z přidané hodnoty (plátci DPH) a uplatňují paušální výdaje, tedy výdaje stanovené procentem z příjmů.
Daň u neplátců DPH se automaticky započítává do účtované částky a podnikatel ji tak nemusí rozlišovat, evidovat a platit.
Podnikatel se musí registrovat k DPH z důvodů, které jsou uvedeny v § 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty. Nejčastěji je to překročení obratu 1 mil. Kč za posledních 12 kalendářních měsíců. Zdaňovacím obdobím je v závislosti na výši obratu kalendářní měsíc nebo čtvrtletí.
V evidenci daně z přidané hodnoty je povinen podnikatel vést veškeré údaje, které se vztahují k jeho daňové povinnosti, a to především údaje nutné pro daňové přiznání k dani z přidané hodnoty či pro souhrnné hlášení.
Podnikatel má při vedení evidence DPH na výběr. Může DPH zaznamenávat do knihy příjmů a výdajů nebo vést evidenci DPH zvlášť.
Důležité je, aby evidence byla vedena tak, aby bylo možné prokázat údaje pro účely daňového přiznání:
daňové závazky za každé kalendářní období,
nárok na vrácení DPH,
zaplacené zálohy na DPH.
Povinnost evidovat daň z přidané hodnoty na výstupu má podnikatel ke dni uskutečnitelného plnění.
Forma evidence DPH není stanovena, je však doporučeno vést zvlášť údaje o DPH na výstupu a DPH na vstupu a základní a sníženou sazbu DPH.
Evidenci daně z přidané hodnoty by měl každý podnikatel vést přehledně a pečlivě, je nutné také uchovat veškeré daňové doklady a odvést DPH i z nezaplacených faktur.
V případě, že podnikatel pořizuje či dodává zboží do členského státu, má povinnost vést evidenci DPH pro jednotlivé státy.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy