Každý podnikatel, který zaměstnává své pracovníky na základě pracovní smlouvy, dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti, musí údaje z pracovně právních vztahů evidovat na mzdových listech či jiných písemnostech. Vést mzdové listy musí i plátce, který vyplácí fyzickým osobám příjmy ze závislé činnosti, které jsou uvedeny v § 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů.
Z písemností, které vede zaměstnavatel, musí být zřejmý výpočet mzdy, výše plateb na zdravotní a sociální pojištění, výpočet záloh na daň z příjmů, výpočet srážek mzdy, příspěvky na státní politiku zaměstnanosti, případné doplatky ke mzdě a vyplacené zálohy na mzdu.
Každý zaměstnanec musí mít založen mzdový list (za kalendářní rok), jehož povinné náležitosti upravuje § 38 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů.
Mzdový list by měl obsahovat alespoň tyto údaje o zaměstnanci:
jméno a příjmení,
bydliště,
rodné číslo, pokud se jedná o zaměstnance uvedeného v § 2 odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů.
jména, příjmení a rodná čísla osob, na která zaměstnanec uplatňuje snížení daně, a to včetně nezdanitelných částek a důvod jejich uznání,
údaje o mzdě zaměstnance za každý měsíc (počet odpracovaných dnů, pojistné, základ pro výpočet daňové zálohy, způsob výpočtu zálohy na daň, záloha na daň, slevy na dani, atd.).
Mzdové listy je nutné archivovat po dobu uvedenou v zákoně o daních z příjmů pro daňovou evidenci.
Mzdová evidence poskytuje především tyto informace:
přehled o výši a struktuře osobních nákladů (hrubé mzdy, náklady na sociální a zdravotní pojištění apod.),
přehled o celkových platbách (čisté mzdy k výplatě, odvody záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti, zákonné odvody a jiné platby).
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy