Inventarizace je důležitou součástí účetní závěrky. Jejím účelem je zabezpečit věcnou správnost účetnictví (skutečný stav majetku a závazků) a správnost ocenění majetku a závazků.
Povinnost účetní jednotky provést inventarizaci majetku a závazků plyne ze zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen „Zákon o účetnictví“).
Rozlišujeme dva typy inventarizace, a to periodickou (obvykle k rozvahovému dni – 31. 12.) a průběžnou dle § 29 Zákona o účetnictví.
Inventarizaci majetku a závazků provádí účetní jednotka v okamžiku, kdy sestavuje účetní závěrku, a to jak řádnou, tak i mimořádnou.
Nově (dle novely Zákona o účetnictví) mohou účetní jednotky provést periodickou inventarizaci nejdříve 4 měsíce před rozvahovým dnem a tu ukončit nejpozději 2 měsíce po rozvahovém dni.
Rozvahový den, ke kterému se zjišťuje skutečný stav, a který předchází rozvahovému dni, si při periodické a průběžné inventarizaci mohou účetní jednotky stanovit samy.
Účetní jednotka při inventarizaci zjistí skutečný stav majetku a závazků a údaje zaznamená v inventurních soupisech. U majetku, u kterého lze existenci zjistit vizuálně, provádíme fyzickou inventarizaci a u ostatního majetku a závazků provádíme dokladovou inventuru.
Inventurní soupisy musí obsahovat:
skutečnost, podle které bylo zjištěno o jaký majetek a závazky se jedná,
podpis osoby zodpovědné za zjištění skutečností a podpisový vzor osoby, která inventuru provedla,
způsob, jakým byl skutečný stav zjišťován,
ocenění majetku a závazků při periodické či průběžné inventarizaci k rozvahovému nebo rozhodnému dni, pokud byl stanoven,
rozhodný den, pokud byl stanoven,
okamžik zahájení a okamžik ukončení inventury,
okamžik, ke kterému sestavujeme účetní závěrku.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy