Pokud podnikáte a k vašemu podnikání využíváte automobil, pak musíte o jeho používání vést záznamy. Ty se ukládají v tzv. knize jízd. Víte, jak ji můžete vést?
Knihu jízd musí vést ti z podnikatelů, kteří pro výpočet daně neuplatňují daňové paušály, ale vedou si záznamy o skutečných výdajích. V takovém případě je třeba pořídit tento účetní doklad, ve kterém budou přesně uvedeny veškeré jízdy, které byly automobilem za účelem podnikání provedeny. Automobil, který se pro účely podnikání využívá, musí být uveden v hmotném investičním majetku firmy. Pakliže se tento automobil používá také pro soukromé účely, je třeba takové jízdy ze seznamu jízd vyčlenit, ale přesto je v knize uvádět. Výdaje, které jste za soukromou cestu měli, nejčastěji v podobě benzínu, tak nesmí projít firemním účetnictvím.
V knize jízd se uvádí celá řada informací o jízdě. Jsou zde zapsány veškeré dostupné údaje o vozidle, jeho SPZ, číslo technického průkazu atd. Dále se zde zapíší také všichni řidiči, tedy osoby s oprávněním řídit firemní vozidlo. U každé jízdy je třeba uvádět identifikaci konkrétního použitého vozidla, dále identifikaci řidiče, stav tachometru před jízdou a stav tachometru po ní. Dále je třeba vepsat start a cíl vaší cesty, to, zda byly během jízdy tankovány pohonné hmoty, nebo zda bylo placené mýtné a dálniční známky atd.
Knihu jízd je možné vést v klasické papírové podobě, je možné zakoupit sešit s předtištěnými formuláři. Dále je možné využívat elektronické formy knihy jízd. Lze si buď stáhnout program, anebo používat online aplikaci. Některé aplikace instalované v mobilu navíc umí podle souřadnic GPS vyplnit celou řadu informací samy, např. o startu a cíli cesty, nebo o počtu najetých kilometrů a tyto údaje automaticky odeslat prostřednictvím internetu do hlavní aplikace.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy