V případě, že nám dodavatel dodal zboží, materiál či služby, které např. neodpovídají kvalitě, množství nebo druhu, může odběratel uplatnit reklamaci. Reklamačním nárokem se myslí výměna vadného výrobku, dodání chybějícího množství materiálu nebo např. sleva z ceny.
Nárok na reklamaci se účtuje na účet 315 (Ostatní pohledávky) a souvztažně na odpovídající účty, jako je účet 111 (Pořízení materiálu), 131 (Pořízení zboží), 132 (Zboží na skladě) nebo 112 (Zboží na skladě).
Účtování uznané reklamace u zboží
1. jako fakturu přijatou v mínusových částkách: 131 (Pořízení zboží) / 321 (Dodavatelé) a 343 (DPH) / 321 (Dodavatelé) nebo na stejné účty jako fakturu přijatou s prohozenými stranami v plusových částkách: 321 (Dodavatelé) / 131 (Pořízení zboží) a 321 (Dodavatelé) / 343 (DPH)
2. jako fakturu přijatou v mínusových částkách: 315 (Ostatní pohledávky) / 321 (Dodavatelé) a 343 (DPH) / 321 (Dodavatelé) nebo na stejné účty jako fakturu přijatou s prohozenými stranami v plusových částkách: 321 (Dodavatelé) / 315 (Ostatní pohledávky) a 321 (Dodavatelé) / 343 (DPH)
Účtování neuznané reklamace u materiálu
Neuznané (zamítnuté) reklamace účtujeme do nákladů:
1. v případě, že bylo účtováno o reklamačním nároku: 549 (Manka a škody z provozní činnosti) / 315 (Ostatní pohledávky)
2. v případě, že nebylo účtováno o reklamačním nároku: 131 (Pořízení zboží) / 549 (Manka a škody z provozní činnosti)
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy