Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Úschova účetních záznamů

Účetní jednotky mají povinnost uchovávat účetní záznamy pro účely vedení účetnictví po dobu stanovenou dle § 31 zákona o účetnictví.

Obecné archivační lhůty:

Počátek archivačních lhůt jednotlivých dokladů začíná koncem účetního období, kterého se týkají.

  • účetní závěrka a výroční zpráva – 10 let,
  • účetní doklady a knihy, inventurní soupisy, odpisové plány, účtový rozvrh a další doklady, kterými firma dokládá formu vedení účetnictví – 5 let.

Archivační lhůty plátců DPH:

V případě účetní jednotky, která je plátcem DPH, jsou některé účetní záznamy z pohledu daně z přidané hodnoty daňovými doklady. Tato skutečnost je ošetřena v zákoně o dani z přidané hodnoty. Plátce daně je povinen uschovávat všechny daňové doklady rozhodné pro stanovení daně po dobu 10 let.

Archivace účetních dokladů po zániku společnosti

Účetní jednotce nekončí v případě jejího zániku povinnost uchovávání účetních dokladů. Tato povinnost přechází na právního nástupce, likvidátora, insolvenčního správce a v případě úmrtí na dědice. V ostatních případech má účetní jednotka povinnost ještě před svým zánikem zajistit uschování účetních záznamů a o způsobu tohoto zajištění prokazatelně informovat státní archiv.

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Zvláštní písemnosti

Zvláštními písemnostmi se rozumí knihy analytické evidence pohledávek a závazků, účetní doklady a jiné účetní písemnosti, které vyplývají z přímého styku s cizinou z doby před 1. lednem 1949. Dále pak účetní závěrky vztahující se k převodu majetku na jiné právnické nebo fyzické osoby provedené podle zvláštních právních předpisů. Například podle zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby. Účetní jednotky mají v těchto případech povinnost uchovávat účetní doklady, dokud ministerstvo nedá příkaz k jejich skartaci nebo na žádost účetní jednotky vydá souhlas k vyřazení těchto písemností.

Archivace v digitalizované podobě

Zákonem upraveným způsobem uchovávání účetních dokladů je převedení archivace do digitalizované podoby. V případě digitalizace má účetní jednotka možnost okamžité skartace tištěných předloh dokladů.

Pokud se účetní jednotka rozhodne pro způsob elektronické archivace, má povinnost použít elektronickou značku zpracovatele a kvalifikované časové razítko.

Postup archivace:

SKENOVÁNÍ - výsledkem práce je soubor ve formátu PDF s jednoznačným názvem.

ELEKTRONICKÁ ZNAČKA - digitalizovaný soubor je označen elektronickou značkou zpracovatele.

ČASOVÉ RAZÍTKO - digitalizovaný soubor se označí kvalifikovaným časovým razítkem.

ULOŽENÍ – soubory se nahrají na digitální nosič. 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!