Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Jak uplatnit nákup bez dokladu?

Prokazování nákladů vynaložených na dosahování zisku je pro podnikatele prakticky každodenní činností - základní pravidlo pro určování daňové povinnosti (daň z příjmů) je jednoduché: od tržby se odečtou prokázané náklady a výslednou částku je nutno zdanit. V tomto případě je nutno prokázat náklady fakturou, dokladem o nákupu, kupní nebo leasingovou smlouvou atd. nutno pamatovat také na to, že ne všechny náklady jsou daňově uznatelné – podrobnosti naleznete v jiném článku. 

Jinou alternativou, jak se vypořádat s prokazováním vynaložených nákladů je tzv. nákladový paušál. Jeho výše je určena zákonem, liší se pro různé obory podnikání – např. pro zemědělce je to 80 % a při pronájmu jen 30 %. Podstata nákladového paušálu je v tom, že podnikatel nemusí prokazovat skutečně vynaložené náklady, ale pouze od tržeb odečte příslušení procento a zbytek zdaní. Zjednodušený příklad: zemědělec utrží za rok 1 000 000 Kč, uplatní paušál 80 % (800 000 Kč) a ke zdanění zbývá 200 000 Kč. Tento postup je výhodný, pokud nemáte k dispozici doklady o všech nákupech, nebo pokud jste schopni doložit např. jen doklady v nižší částce, než umožní odečíst konkrétní paušál. Výhodou je bezesporu také to, že zpracování daňového přiznání s využitím paušálu je podstatně jednodušší (a při externím zpracování také levnější). 

Paušál se nevyplatí, pokud jste schopni doložit výdaje v částce vyšší než je paušál. Zjednodušený příklad: za pronájem garáže bylo za rok utrženo 120 000 Kč, avšak náklady na opravu střechy a nová garážová vrata byla celkem 80 000 Kč. Paušální náklady při pronájmu jsou jen 30 %, tedy 36 000 Kč. Je výhodnější doložit fakturu za garážová vrata a za opravu střechy, v tomto případe se bude zdaňovat jen 120 000 Kč – 80 000 Kč = 40 000 Kč, naproti tomu při využití paušálu by se muselo zdanit 120 000 Kč – 36 000 Kč = 84 000 Kč. 

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

Je dobré vědět, že nakupovat můžete také od soukromých osob (sousedi, známí, rodina). Např. koupě ojetého auta nebo použitého počítače – i v tomto případě vám chybí doklad. Absenci dokladu lze vyřešit jednoduchou kupní smlouvou, která identifikuje prodávajícího, kupujícího, předmět koupě, cenu a datum, popř. doplněno poznámkou o zaplacení. Je na svědomí každého, zda k takovému obchodu skutečně došlo nebo je to účelové. 

V každém případě při nákupu od obchodníků, včetně internetových, popř. při nákupu na stánku, má zákazník právo dostat doklad o koupi. Podle výše transakce jde o fakturu nebo paragon, případně doplněno smlouvou. Fakturu obvykle poskytují i zahraniční internetoví prodejci, především ti z EU (neboť existuje jednotná legislativa upravující jejich povinnosti). 

Především, pokud byla nějaká věc pořízena v zahraničí, alternativou k výše uvedeným postupům je napsat čestné prohlášení, za jakých okolností a za jakou cenu, jste zboží nakoupili. Nutno dodat, že kontrola z finančního úřadu může být k takovému prohlášení velmi skeptická, ale pokud jde o ojedinělý případ a relativně malou částku, pak lze i čestné prohlášení použít jako nouzovou náhradu chybějícího dokladu.

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!