Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Jaké náležitosti má mít faktura?

Faktura je dokument, na jehož základě dochází mezi podnikateli k úhradě zboží či služeb. Obsahuje tedy zejména kdo a komu má platit, za jaké zboží či službu, a kdy má být zaplaceno.

Identifikace prodávajícího či poskytovatele služby (vydává fakturu) a kupujícího či odběratele služby (přijímá fakturu):

  • Název – pokud jde o právnickou osobu, uvede se firma (např. Automechanik, s.r.o.), pokud jde o podnikající fyzickou osobu, uvede se např. Karel Dvořák – automechanik, obvykle se připojí ještě sídlo či místo podnikání.
  • (identifikační číslo) je přiděleno všem podnikatelům Živnostenským úřadem a jedná se o významný identifikační prvek.
  • DIČ (daňové identifikační číslo) je přiděleno Finančním úřadem, nezbytné je uvedení DIČ u plátců DPH, jinak to není povinné. Avšak neplatí rozšířená informace, že ten, kdo uvede DIČ na fakturu je automaticky plátcem DPH.
  • Uvádí se také, u kterého Živnostenského úřadu je podnikatel vydávající fakturu registrován, např. takto: Živnostenský list vydal Magistrát města Brna dne 14. 9. 2010, č.j. 01/17895/40/0 (tuto informaci je nutno uvádět na všech podnikatelských dokumentech a také na webových stránkách).

Platba:

Mám zájem, jak si mohu objednat?

Volejte: +420 607 044 665

Pište na: info@altaxo.cz

  • Faktura musí obsahovat informaci, za co se platí. Buď jde o výčet jednotlivých položek (např. seznam zakoupeného kancelářského nábytku) nebo je možno odkázat na rámcovou smlouvu sjednanou mezi odběratelem a dodavatelem (např. faktura za pravidelný úklid kanceláře).
  • Musí být uvedeno, zda se jedná o sumy bez DPH nebo s DPH. Neplátce DPH uvede, že není plátcem DPH. Plátce DPH musí uvést částku za zboží / služby, sumu DPH (případně o rozdělenou podle sazeb – sazby je nutno uvést) a celkovou cenu za zboží / služby včetně DPH.
  • Splatnost faktury je nejčastěji 14 dní, ale jde pouze o zvyk. Splatnost může být nastavena libovolně, včetně okamžité platby.
  • Platební metoda je nejčastěji platba převodem na bankovní účet, v hotovosti nebo dobírkou.
  • Datum uskutečnění zdanitelného plnění (týká se pouze plátců DPH). Vystavení faktury plátcem DPH má dopad na jeho daňové povinnosti – základním principem DPH je zdaňovat výsledky podnikatelské aktivity okamžitě po vytvoření přidané hodnoty (uskutečnění obchodu). Za den daňového příjmu z pohledu DPH je považován ten den, který je uveden na faktuře jako den zdanitelného plnění a to i v případě, že faktura nebude proplacena.

Podpis vystavovatele faktury ani jeho razítko nejsou nutnými součástmi faktury a tedy neovlivňují platnost či neplatnost faktury. Elektronická faktura může být opatřena elektronickým podpisem.

Faktura může sloužit jako dodací a také záruční list.

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!