Pokračujeme dalším z italských termínů - rabatto. Rabat vyjadřuje srážku. Slevu z prodejní ceny.
Rabatu využívají hlavně velkoobchodníci při jednáních s dealery. Slevy mohou využít obě strany. Dealer si na začátku obchodu stanoví cenu. Například: „Nakupuji za poloviční ceny, než jsou prodejní.“
To samé má v kompetenci i velkoobchodník. Nabídne dealerovi, že to, co může prodat za plnou cenu, mu nabídne jen za polovinu.
1. Rozdíl mezi maloobchodní a velkoobchodní cenou
2. Množstevní cena
3. Příležitostná sleva
4. Reklamní cena
5. Věrnostní cena
6. Sleva na kazové zboží
Pro obchodníky je rabat prostředek dobrého obchodování, jedná se o marketingový tah.
V ČR se jedná o velmi dobrý strategický tah, protože náš národ slevy miluje. Po vyhlášení jedné extrémní slevy se strhne lavinový efekt. Od nakupujících se pozitivní ohlasy na cenu v daném obchodě dostanou k velkému množství lidí. Toto číslo není však konečné, připočtěme k tomu potencionální zákazníky, kteří prošli kolem výlohy nebo si přečetli propagační leták. Dostaneme velké číslo. Obchod se tím samozřejmě stane známějším.
Kritici často namítají, že slevy činí trh nepřehledným a komplikují porovnání cen. V oblibě slevy nemají malé firmy, protože si je nemohou dovolit. Hrozí zde dokonce vyřazení menší firmy z trhu firmou větší. Rabat podle kritiků představuje jeden z nástrojů, který tohle podporuje.
Ale jednu věc kritikové popřít nemohou. Rabat představuje jeden z nejefektivnějších tahů pro přilákání zákazníků.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy