V ekonomické teorii je cena definována jako specifická forma směnné hodnoty. V praxi se jedná o peněžní částku, která je sjednaná při nákupu a prodeji zboží.
Ceny v podmínkách tržního hospodářství plní následující funkce:
koordinační
Ceny umožňují vzájemně sladit výrobní plány na straně nabídky s přáními a požadavky nakupujících.
signální
Cena může svou výší signalizovat např. relativní nedostatek určitého výrobku na trhu. Tímto může být dán popud k lepšímu zásobení trhu, vstupu dalších podniků jako konkurence apod.
rozdělovací
Nedostatečná nabídka na trhu vede k růstu cen. K nákupu nedostatkového zboží se dostávají právě ti odběratelé, kteří jsou k nákupu donuceni naléhavostí svých potřeb a ti, kteří mají dostatečnou kupní sílu.
vytěsňovací
U nabídky působí cena na odchod z trhu u subjektů, které nejsou schopni své výrobky ocenit ve výši tržní ceny. Tedy jejich náklady jsou vyšší než u jiných firem dodávajících na trh.
alokační
S růstem cen roste zainteresovanost jednotlivých firem produkovat výrobky, u kterých ceny rostou. Pro výrobu těchto výrobků jsou ochotni zaplatit i vyšší ceny za materiál a jiné výrobní faktory. Pokud však dojde k poklesu ceny, jejich ochota se vytrácí. V rámci této funkce řeší cena odpovědi na otázky kde, co, kým, kdy a jak má být vyrobeno.
Působení ceny na trhu je spojeno s existencí nabídky a poptávky. Pokud se nabídka rovná poptávce, je trh v rovnováze a cena, při které se tohoto stavu dosáhlo, se nazývá rovnovážná cena. Vzhledem k tomu, že nabídka i poptávka jsou v neustálém pohybu, dochází k utváření tzv. tržní ceny. To je cena, za kterou je produkt na trhu producenty prodáván.
Nejčastější situací na trhu je v podobě velkých skupin výrobců a proti nim stojí velká skupina zákazníků. Zákazníci posuzují nabízené výrobky, okolnosti jejich prodeje, cenu a další závažné skutečnosti, které mohou a nemusí vést k rozhodnutí o koupi.
Výrobce se může pokusit o získání zákazníka dvěma způsoby:
přesvědčit ho, že jeho výrobky se liší od výrobků konkurence
využít netransparentnosti trhu, zvláště v případech homogenních výrobků.
Tvorba cen je poté závislá na metodě, kterou podnik zvolí. Ty se dělí do dvou skupin – nákladově orientovaná tvorba cen a poptávkově orientovaná tvorba cen.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy