Také se vám stalo, že vám některý z vašich odběratelů nezaplatil? Pakliže byl na tohoto odběratele podán návrh na insolvenční řízení, pak můžete svou pohledávku do insolvenčního řízení přihlásit. Víte, jak na to?
Insolvenční zákon rozeznává několik typů pohledávek v insolvenčním řízení. Pohledávky, které vyplývají například z kupní smlouvy, je třeba do insolvenčního řízení přihlásit a poté čekat, jak insolvenční řízení dopadne a na to a zda bude pohledávka zaplacena. Dále se rozeznávají tzv. pohledávky zapodstatové, které mohou být hrazeny kdykoliv po rozhodnutí o úpadku. Může jít např. o odměnu pro insolvenčního správce, výživné, mzdy, clo apod. Dále se rozlišují pohledávky, které se v insolvenčním řízení neuspokojují. Jde o nejrůznější mimosoudní sankce, úroky z prodlení apod.
Věřitel, který chce přihlásit svou pohledávku do konkurzního řízení, tak musí učinit do konkrétní doby, která se stanoví při rozhodnutí o úpadku. Podle zákona nesmí jít o dobu kratší než 30 dní a delší než 2 měsíce. Přihlášky se podávají pouze na předepsaném formuláři, který je možné si stáhnout z internetu. Na tomto formuláři je uveden věřitel a dlužník s veškerými kontaktními údaji a dále se zde popíše pohledávka – datum jejího vzniku, okolnosti vzniku, částku, příslušenství, jméno právního zástupce atd. Tento formulář se doručí k soudu, který vydal rozhodnutí o úpadku. V další fázi jsou pohledávky přezkoumávány, insolvenční správce sepíše seznam pohledávek a určí jejich pořadí. Dlužník se k nim může vyjádřit a proti pohledávce protestovat. Popřít může jak pravost pohledávky, tak její výši a pořadí mezi ostatními pohledávkami. Pohledávky jsou nakonec uspokojovány v pořadí, které bylo dohodnuto.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy