Málokterá lidská činnost je opředena tolika mýty a polopravdami jako právě podnikání. Jsou vytvářeny především nepodnikatelskou a proto zcela neinformovanou veřejností, zcela bez odpovídající zkušenosti. Pojďme se podívat na deset nejběžnějších z nich.
Omyl. Pravdou je, že zkusit to může každý, ale zdaleka ne každý uspěje. Aby se člověk stal úspěšným podnikatelem, potřebuje specifické vlastnosti a schopnosti. Obecně se má za to, že nejdůležitějšími předpoklady jsou nápaditost, obchodní duch, ctižádostivost, odvaha riskovat, silná motivace, tah na branku, odolnost vůči stresu a ochota tvrdě pracovat.
Může být pravda, ale ve většině případů je toto tvrzení mýtem. Málokomu se podaří své podnikání povýšit do stavu, kdy je pánem veškerého svého rozhodování a času. Naprostá většina podnikatelů musí svou práci a čas tvrdě přizpůsobovat požadavkům zákazníků.
Podnikání je především o tvrdé práci. Začátek nového podnikání, rozvoj a řízení běžící firmy vyžaduje většinou mnohem více práce a úsilí, než běžné zaměstnání. Nápad, který podnikateli přinese obrovské zisky téměř bez práce, je spíše fikcí než realitou.
Vašimi šéfy se stanou zákazníci, dodavatelé, investoři a úřady. Podnikatel musí svou práci a čas podřizovat daleko většímu množství požadavků, než běžný zaměstnanec.
Tento mýtus je živen luxusními auty a nádhernými vilami úspěšných podnikatelů. Podle statistik však ukončí již první rok svou činnost více než 50% podnikatelů a pět let podnikání přežije jen 10% z nich. A z těchto úspěšných skutečně zbohatne jen málokdo.
Drahá auta, vily a luxusní životní styl bývají často vykoupeny neskutečně tvrdou prací po dlouhá léta. Ta však není vidět a tak vzniká mýtus o tom, že podnikání je cesta k obrovskému bohatství. Ve skutečnosti vydělá průměrný podnikatel zhruba tolik, co průměrný zaměstnanec.
Občas se to někomu jistě povede, ale pravidlem to nebývá. To že něco děláme rádi ještě neznamená, že to ovládáme natolik, abychom se tím mohli živit. A už vůbec nemusí existovat dostatečné množství lidí, kteří jsou za náš koníček ochotni zaplatit.
Třeba proto, že ne každý má k podnikání stejné předpoklady. Ne každý se může stát podnikatelem.
Kapitál na rozjezd podnikání je nezbytnou, ne však jedinou podmínkou. Začnete-li podnikat jen proto, že chcete zhodnotit své úspory, může se stát, že o ně velice rychle přijdete. V tomto případě je vhodnější zvolit jiný, méně rizikový způsob pro zhodnocení svých peněz.
Pokud se do podnikání vrhnete po hlavě bez jakýchkoli příprav může se stát, že na hlavu tvrdě dopadnete. Klíčem k úspěchu je pečlivá příprava podnikatelského plánu a marketingové strategie.
Mnoho nešťastných podnikatelů přišlo o peníze i o přátele. Dobrý přítel neznamená nezbytně dobrého obchodního partnera.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy