Žádnou analýzu nelze zpracovat optimálně bez znalosti konkurenčního postavení jiných firem. Zejména se analýza konkurence uplatňuje v marketingovém oddělení. Jedná se o velmi důležitý aspekt, na který by žádná firma neměla zapomínat. Ale bohužel k tomu dochází. Spousta firem vůbec nezná své konkurenty, neznají jejich nabídku, jejich přednosti, firmy nesledují jejich postavení u klientů, co klientům nabízí, čím vynikají, do jakých částí investují své marketingové obraty.
Proto je vhodné například čtvrtletně sledovat základní konkurenční parametry:
Jak spolupracují s médii, kolik financí vyčleňují na komunikaci prostřednictvím médií do tisku, rádií, přes internetové portály.
Jaké jsou jejich marketingové zdroje a rozpočet pro marketing.
Jak mají nastavené PR oddělení, jak prostřednictvím tohoto oddělení (pověřené osoby) komunikují s médii.
Co chtějí sdělit a sdělují svým zákazníkům jak pomocí médií, tak pomocí svých zástupců.
Jak budují svou značku.
Jaká je jejich image, jak jí dosáhly.
Jaké segmenty klientů oslovují.
Samozřejmě je zřejmé, že některé informace lze snadno získat, ale k některým se není možné dostat, k některým ano, ale velmi těžkou cestou. Lehce lze získat informace o komunikační politice konkurentů z hlediska grafické prezentace – barva a složení loga, typ písma, prezentační materiály. Lze také získat informace (někdy dedukcí) o komunikačních možnostech konkurentů. Z této politiky lze získat informace o profilu konkurentů, o jejich nejdůležitějších hodnotách a značkách. A pokud se opravdu firma zaměří na pozorování konkurenta, je možné získat i informace o PR aktivitách z médií.
Obtížné je sledování finanční stránky konkurentů ze všech hledisek. Nejenom z marketingového. Lze je získat například osobními kontakty s někým z konkurenční firmy. Ale zde již dochází k otázce, zda není překročena etika v získání těchto informací.
Další možností, jak získat informace o konkurenci, je zakoupení databáze nebo informací od specializovaných firem, které se zabývají monitoringem společností.
Podnikatel by tyto informace o konkurenci měl získávat za účelem odlišení se od konkurentů.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy