Při vytváření a řízení projektu je potřeba se zabývat problémy jak na úrovni strategické, tak i taktické nebo operační. Důležitými aspekty je například užití zdrojů, dodržení časového plánu a rozpočtu, technické problémy, komunikační kanály atd. Podle studie Pinto a Slevin (1987) a Balachandra (1984) je nutné hledat kritické faktory, které výrazně ovlivňují úspěch našich projektů. Podle autorů následujících deset faktorů ovlivňují projekt během celého jeho životního cyklu.
Při tvorbě projektu je nutné mít správně stanovené poslání a cíle, které jsou dále základem pro plánování a provedení projektu. Od vytvořených cílů se také odvíjí i vyhodnocení úspěšnosti jak celého projektu nebo jeho etap.
Při realizaci různých projektů vznikají často konflikty a soupeření mezi zaměstnanci. Pro vyřešení takových problémů je potřeba neustálá informovanost vedení o stavu projektu a komunikace mezi vedením projektu, členy týmu a vedoucími pracovníky firmy. Všichni musí znát jasně stanovené cíle a poslání.
Je potřeba naplánovat časové, finanční a ostatní zdroje, komunikaci, řízení a realizaci celého projektu. Plánování všech kroků je nutné neustále aktualizovat podle změn cílů projektu a jeho současné situace.
Zákazník je klíčovým prvkem jakéhokoliv projektu, protože právě zákazník Vám přináší zisk. Pro počáteční etapu stanovení cílů je nutná spolupráce s budoucím uživatelem výstupu, tedy zákazníkem. Konzultace je nutná ve všech fázích projektu, ujistíte se tak, že se ubíráte správným směrem.
Pokud je zákazník spokojen, je nutné se zaměřit i na vztahy mezi členy týmu. Když nejsou dobré, může to ohrozit následující práce nebo spolupráci na dalších projektech.
Používejte aktuální technologie a platné normy. Pracovníci by měli mít odpovídající znalosti, což zajistí i úspěšnost projektu.
Nejčastějším problémem, co se týče řízení projektu, je nedokonalé sledování odchylek mezi plánem a realitou. To nezajistí zpětnou vazbu nutnou pro aktualizaci plánu.
Komunikační kanály vyplývají z organizační struktury projektu. Vazby mezi pracovníky jsou definovány druhem předávaných informací a jejich četností. Neformální komunikační kanály mohou k práci jak přispět, ale také komplikovat.
S každým projektem je spojena možnost neúspěchu a proto je třeba zajistit pro každý projekt i plán opatření pro případ možných problémů. Takto předem připravený plán minimalizuje Vaše časové zpoždění a i náklady.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy