Pojem formulování cíle spadá do oblasti strategického plánování obchodu. Strategického proto, jelikož plánování cílů je dlouhodobá záležitost. Samozřejmě podnikatelé mohou plánovat své cíle v různých operativních situacích, ale základem úspěšného podnikání je stanovení dlouhodobých cíle. Ještě před formulováním cíle by měl každý podnikatel mít definované své poslání, prozkoumané své okolí a zmapované vnitřní prostředí. Poté se může přistoupit k rozvíjení specifických cílů. Často se sleduje více cílů, než jen jeden. Kombinují se cíle: ziskovost, zlepšení tržního podílu na trhu a v daném segmentu, růst prodejů, inovace, image, omezení rizika jak celé firmy, tak v určitých oblastech. Základem správného formulování cílů je uplatnění cílového řízení. Tzn. uplatnění takového řízení, které dopomůže k dosažení těch správných cílů. Proto je nutné, aby se vytyčené cíle daly kombinovat, byly zejména realistické a hierarchicky sladěné.
Poté je velmi důležité, aby podnikatelé své cíle kvantifikovali. Udejme si příklad. Cíl „Zvýšit tržby v sekci zahraničních klientů“ není vhodně formulovaný. Nevíme, o jakou část se má cíl zvýšit a v jakém období. Víme jen, že tržby se mají zvýšit v sekci zahraničních klientů. Nejlepší definicí tohoto cíle by bylo „Zvýšit tržby v sekci zahraničních klientů o 10% v průběhu tří let“. Takto je přesně vymezeno, o kolik se musí tržby zvýšit a za jak dlouho. Každý úspěšný podnikatel by měl mít ale na paměti, že cíle je nutné převádět do reálných úkolů. Nelze si jen usmyslet, že tento rok zvýším tržby o několik %. Tato reálnost musí vycházet z analýzy příležitostí a konkurenční síly dané obchodní jednotky. Dalším nezbytným parametrem je sladěnost cílů. Nelze říct, že firma bude dosahovat například nejvyšších prodejů určitého zboží při nejnižších nákladech. Nebo vyrobit určitý druh výrobků v nejkratším časovém období. Pokud firma přijme tyto a řadu dalších nesladěných cílů, nebude moct dosahovat optimální cílů a nastane uvnitř i navenek firmy velký zmatek.© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy