Podnikatelský plán určuje budoucnost podnikání. Definuje aktuální pozici a potenciální výhled. Sestavení plánu není z právního hlediska podmínkou pro založení firmy. Chytrý byznys plán je vždy písemný, stručný, přehledný a dosažitelný.
Kvalitní byznys plán by měl hned na začátku dát odpověď na stěžejní otázku: Je vůbec dobré podnikání rozjíždět? Dokument by měl naznačit, jaká je šance projektu na úspěch, tedy dosažení cíle. Než začnete psát, ujasněte si, proč vlastně chcete začít podnikat (vydělat hodně peněz, být nezávislý, vytvořit pro sebe zaměstnání, kde uplatním své schopnosti, dělat to, co mne baví...).
Byznys plán musí být pravdivý a reálný – Nepřeceňujte svůj nápad a nezveličujte odhady. Nepodceňujte počáteční náklady. Neudělejte přehnaný odhad růstu. Vezměte do úvahy konkurenci. Uveďte detaily, buďte konkrétní.
Proč by měl být zrovna můj byznys úspěšný?
Jaký je cíl podnikání?
Jak se k cíli dostat?
Kolik to bude stát?
Byznys plán musí obsahovat cíl a jednotlivé milníky na cestě za cílem. Plán se musí uzpůsobovat realitě, která bude mnohem rozmanitější, než na papíře. Minimální dobou aktualizace by měl být 1 rok, aby se nesešlo z cesty, aby se nepřehlídla větší obchodní příležitost.
odlište se od ostatních, buďte originální
najděte nové možnosti
soustřeďte se na klíčové okolnosti
zaměřte se na finance
myslete na budoucnost
jedinečný tým a realizace jsou důležitější než samotný nápad
buďte precizní
v jednoduchosti je krása a síla
titulní strana - název projektu, logo, kontaktní údaje, sídlo, údaje o podnikateli.
executive summary - shrnutí musí upoutat pozornost. Vytvořte si příběh plný emocí.
popis společnosti - základní informace, vize, partneři, investoři.
produkt/služba - dobré řešení poskytuje zákazníkům užitek, zvyšuje jejich kvalitu života.
analýza trhu - kvalitní průzkum zjistí, kde se nacházejí příležitosti a jaký mají potenciál.
strategie a implementace - vychází z vize společnosti a opírá se o provedené výzkumy a zjištěné informace. Zahrnuje propagaci a marketing.
tým - je klíčovým faktorem rozhodujícím o přežití firmy. Schopný tým představuje konkurenční, udržitelnou výhodu.
finanční analýza - informace jsou transformovány do finančních výstupů, ukazatelů a koeficientů. Finanční plán představuje zdroje financování podniku, jejich alokaci a následnou ziskovost.
přílohy - dokumenty, které rozšiřují či ověřují údaje obsažené v podnikatelském plánu.
Ideální verze podnikatelského plánu neexistuje. Plán je prostředkem nikoliv cílem. Propracovaný dokument pomáhá získat finanční prostředky, zajistit strategická spojenectví, přilákat klíčové zaměstnance a zvýšit sebevědomí. Podnikatelský plán prodává firmu do světa a získává tím zpětnou vazbu.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy