Komplexní služby pro podnikatele

+420 607 044 665
info@altaxo.cz

Menu

Metody stanovení cen

Cena je částka, která je požadována, nabízena nebo zaplacena za zboží či služby. Cena zaplacená za zboží nemusí mít vztah k hodnotě, kterou zboží nebo službě připisují jiní. Při stanovení ceny je důležité určit vztahy mezi cenou, nabídkou a poptávkou.

Na cenu působí dvě protichůdné tendence:

  • náklady na výrobek – vyjadřují nabídku – nákladově orientovaná tvorba cen

  • požadavky spotřebitelů – vyjadřují poptávku – poptávkově orientovaná tvorba cen

Cena je vyjádřením vztahu mezi těmito dvěma tendencemi. Pro stanovení ceny produktu je potřeba znát objektivní i subjektivní vlivy, které působí na chování spotřebitele. Za tímto účelem se provádí cenový průzkum, na který navazuje analýza chování spotřebitele.

 

 

Nákladově orientovaná tvorba cen

Vhodnost použití těchto metod se liší podle povahy podniku, jeho činnosti a druhu produktu. Základem pro stanovení ceny v tomto případě je kalkulace nákladů. Cílem kalkulace je stanovit náklady na předem vymezenou kalkulační jednici. Třídění nákladů probíhá podle kalkulačního hlediska na náklady jednicové (přímé) a režijní (společné). Pro režijní náklady platí, že je nelze jednoznačné přiřadit na kalkulační jednici jako náklady přímé. Úkolem kalkulací je tedy vyjádřit přímé náklady na kalkulační jednici a adekvátně přiřadit i náklady režijní.

 

Mezi nejznámější nákladové metody tvorby cen patří:

 

Kalkulace úplných nákladů

  • metoda individuální kalkulace

    Mám zájem, jak si mohu objednat?

    Volejte: +420 607 044 665

    Pište na: info@altaxo.cz

  • kalkulační porovnávání

  • přirážková kalkulace

  • parametrické metody

  • stavebnicový způsob tvorby cen

  • podnikové normativy

  • metody marginální analýzy

 

Kalkulace neúplných nákladů

 

 

Poptávkově orientovaná tvorba cen

Jde o tržní metody tvorby cen, které lze rozdělit do dalších dvou skupin.

 

Metody orientované na zákazníka:

  • Metoda přímého hodnocení

  • Bodová metoda

  • Podrobnější bodový metoda

  • Batzova konfiguračně frekvenční metoda

  • Technika Gabora Grangera

  • Test cenové citlivosti

 

Metody orientované na konkurenci:

  • Metoda stanovení ceny odvozením ze zahraničních cenových relací

  • Metoda stanovení ceny se zřetelem na pravděpodobnost kontraktu 

© 2019, ALTAXO SE

Máte zájem o slevu na účetnictví?

Zadejte email a získáte na ni nárok!