Cena je částka, která je požadována, nabízena nebo zaplacena za zboží či služby. Cena zaplacená za zboží nemusí mít vztah k hodnotě, kterou zboží nebo službě připisují jiní. Při stanovení ceny je důležité určit vztahy mezi cenou, nabídkou a poptávkou.
Na cenu působí dvě protichůdné tendence:
náklady na výrobek – vyjadřují nabídku – nákladově orientovaná tvorba cen
požadavky spotřebitelů – vyjadřují poptávku – poptávkově orientovaná tvorba cen
Cena je vyjádřením vztahu mezi těmito dvěma tendencemi. Pro stanovení ceny produktu je potřeba znát objektivní i subjektivní vlivy, které působí na chování spotřebitele. Za tímto účelem se provádí cenový průzkum, na který navazuje analýza chování spotřebitele.
Vhodnost použití těchto metod se liší podle povahy podniku, jeho činnosti a druhu produktu. Základem pro stanovení ceny v tomto případě je kalkulace nákladů. Cílem kalkulace je stanovit náklady na předem vymezenou kalkulační jednici. Třídění nákladů probíhá podle kalkulačního hlediska na náklady jednicové (přímé) a režijní (společné). Pro režijní náklady platí, že je nelze jednoznačné přiřadit na kalkulační jednici jako náklady přímé. Úkolem kalkulací je tedy vyjádřit přímé náklady na kalkulační jednici a adekvátně přiřadit i náklady režijní.
Mezi nejznámější nákladové metody tvorby cen patří:
Kalkulace úplných nákladů
metoda individuální kalkulace
kalkulační porovnávání
přirážková kalkulace
parametrické metody
stavebnicový způsob tvorby cen
podnikové normativy
metody marginální analýzy
Kalkulace neúplných nákladů
Jde o tržní metody tvorby cen, které lze rozdělit do dalších dvou skupin.
Metody orientované na zákazníka:
Metoda přímého hodnocení
Bodová metoda
Podrobnější bodový metoda
Batzova konfiguračně frekvenční metoda
Technika Gabora Grangera
Test cenové citlivosti
Metody orientované na konkurenci:
Metoda stanovení ceny odvozením ze zahraničních cenových relací
Metoda stanovení ceny se zřetelem na pravděpodobnost kontraktu
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy