Realizace každé strategie je pro firmu velmi významným činem. Strategie musí být jasná, správně zformulovaná a strategická analýza musí být logicky zdůvodněná. Aby mohlo být další počínání firmy efektivní, musí být strategické řízení pružné a bezproblémové.
Proto by měly být splněny i určité předpoklady:
Firma musí být připravena přijmout dlouhodobé plány, které jsou důležité pro realizaci dané strategie. Musí být vytvořeny správné organizační podmínky pro tyto dlouhodobé plány, dlouhodobé programy a nařízení. Firma by měla mít vyčleněny organizační a řídící složky, které budou mít své pravomoci a zároveň budou odpovídat za případné nedostatky. Případně by měli být i vyčleněni konkrétní pracovníci, kteří ponesou odpovědnost za určité úseky. Toto vše by mělo být zaneseno do jednotné směrnice, která by měla být všemi pracovníky dodržována a respektována.
Velmi důležitým předpokladem pro realizaci strategie (všech strategií) je fungující klima ve firmě. To zároveň podporuje strategické plánování. Vše by mělo být opět vysvětleno a vypsáno v příslušné směrnici. Mělo by zde být uvedeno, kdo zodpovídá za pracovníky v konkrétním oddělení, jak mají pracovníci vykonávat svou práci, jaké mají kompetence vedenou pracovníci a řada dalších důležitých parametrů.
Nedílnou součástí realizace strategie je její představení všem pracovníkům ve společnosti. Mohou zde nastat dvě situace. První je taková, že vrcholový management bude formulovat danou strategii a jen kontrolovat výsledky. A druhou možností je zapojení tohoto top managementu do celého systému realizace strategie společně se zaměstnanci. Majitelé firem si mohou zvolit mezi těmito dvěma způsoby. Ale nesmí zapomenout na to, že nejdůležitějším parametrem dobře odvedené práce je představení této práce zaměstnancům. To je stěžejní bod, na který nesmí každý majitel firmy zapomenout! Pokud zaměstnanci nebudou vědět, jaký cíl má přinést daná strategie, nebude tak efektivní, jak by měla být. Hrozí nepochopení strategie zaměstnanci a pak další snažení o dosažení výsledků bude téměř nulové.
Měly by být časově určeny kontroly realizace strategie. Je možné, že se nějaké úkony mohou vychýlit z předpokládaného vývoje. Úspěšní podnikatelé se nemohou jen spokojit s odpovídajícími finančními výsledky. Někdy mohou být i dokonce zavádějící. Podnikatelé také musí posuzovat vývoj firmy ve vnějším prostředí, zda dokáže firma využít nové příležitosti, zda není ohrožena hrozbami a průběžně hodnotit silné a slabé stránky firmy.
© 2019, ALTAXO SE
Naše služby
Důležité odkazy